A helikopter
400
Időszámítás előtt Forgószárnyas kínai papír modellek repülése.
1480
Leonardo da Vinci levegőcsavarjának rajza.
1754
Az orosz Mihail Lomonoszov működő légcsavarmodellje.
1785
A francia Launoy és Bienvenue függőleges repülésre képes modellt készítettek tollakból és fából A forgatónyomaték kiküszöbölésére a kettő ellentétesen forgott.
1810
Az angol Sir George Cayley publikálta a helikopter repülés alaptételeit.
1871
Kifejlesztették a forgószárnyak ciklikus állásszög állítását végző szerkezetet.
1907. szeptember 29
Felemelkedett Franciaországban az első embert is szállító helikopter, a Breguet-Richlet No. 1. A satabilitási gondok miatt emberek fogták az alig egy méter magasba emelkedő, négy forgószárnyas szerkezetet.
1907. november 13
Paul Corneau francia aviatikus első repülése, mely 20 másodpercig tartott 30 cm magasságban.
1909
Az első magyar helikopter szabadalmat Bartha Miksa és dr. Madzsar József adta be, ami még a mai napig is használatos megoldásokat tartalmazott.
1909
Az orosz Igor Sikorsky helikopter kísérletei.
1912
J.C.H. Ellenhammer dán fizikus helikopter repülési kísérletei során a két ellentétesen forgó forgószárnnyal felszerelt szerkezete fél méter magasba emelkedett.
1918. május 17
Sikeres, kötött repülési próbák a magyar PKZ-2-es megfigyelő helikopterrel, mely az első katonai alkalmazású forgószárnyas repülőszerkezet volt a világon.
1920. június 10
Az amerikai H. A. Berliner kétágú ellentétesen forgó, kétlapátos forgószárnyas helikoptere 1,5 m magasba emelkedett.
1922. december 18
Az orosz származású Bothezat az USA-ban négyforgószárnyas helikopterrel kísérletezett és közel két percig lebegett 1,8 m magasan.
1923
A spanyol Raoul Pescara koaxiális forgószárnyakkal készült szerkezetével 1,5 m magasba emelkedett és 1 km-es zártkörű repülést végzett.
1924
A dán A.G. von Baumhauer olyan helikoptert készített, mely a forgószárny nyomatékát - először a kísérletezők közül - egy a rácsszerkezet végén elhelyezett vízszintes tengelyen forgó légcsavarral közömbösítette.
1924. április 14
A spanyol Raoul Pescara 2. számú gépe 358 m-es távrepülését végzett, mely az első FAI helikopter rekord volt.
1924. április 18
Raoul Pescara 3-as számú gépén elsőként sikeresen alkalmazta a ciklikus és kollektív vezérlést és a gépének első repülése 736 m távolságra sikeredett.
1928. szeptember 28
Először repülte át a La Manche csatornát forgószárnyas repülőszerkezet, a tervezője által vezetett Cierva C8L.
1928
A magyar Asboth Oszkár helikopter kísérletei során a két ellentétesen forgó merev forgószárnyas szerkezetét a földhöz rögzített drótkötelekkel stabilizálták.
1930. augusztus
Az első szovjet helikopter kísérlet a CAGI 1-EA-val.
1931
Igor I. Sikorsky egyforgószárnyas helikopter szabadalma az USA-ban.
1936. június 26
A német, kétforgószárnyas Focke-Achgelis Fa-61-es első felszállása, mély a mai szempontok alapján is használható helikopter volt A típus gépeivel több távolsági, magassági, időtartam és sebességi rekordot teljesítettek.
1938
A német Hanna Reitsch lett a világ első női helikopter pilótája.
1939
Sikorsky megépítette aVS-300-as helikopterét.
1941. december 8
A Sikorsky VS-300-A 1 óra 32 és fél perces repüléssel időtartam világrekordot állított fel.
1942. január 13
Eloször repült az amerikai R-4-es, mely a VS-300-as javított változata egyben az első katonai célra épített helikopter volt.
1942
A 24 példányban elkészült Flettner F1 282 Kolibrit a német haditengerészet részére tervezték, de a sikeres próbák ellenére a háborús események megakadályozták a sorozatgyártását és a szélesebb körű alkalmazását.
1943. október 16
A US Navy első helikoptere az Sikorsky R-4 lett, HNX-1 típusjellel.
1943. tavasza
Először repült a német Doblhoff WNF 342-es jelű helikoptere, melynél a világ első gázsugár meghajtású forgószárnnyal rendelkezett. A tüzelőanyag a lapátokon átáramolva a lapátvégen kialakított égőtérben égett el és a kiáramló gázok forgatták azt.
1944. január 3
Az első dokumentál helikopter akció, mely során az USA parti őrsége R-4-es helikopterrel teherárut és vérplazmát szállított egy amerikai rombolóra, mellyen több mint száz tengerész sérült meg egy robbanás miatt.
1944
Először repült az amerikai Stanley Hiller XH-44-es koaxiális forgószárnyakkal felszerelt helikoptere.
1945. január
Az R-4-es helikopterekkel felszerelt első katonai mentőalakulatot a Kína-India-Burma térségében vetették be.
1945. március
Levegőbe emelkedett az amerikai Piasecki PV-3 Flying Banana típusú két egymás mögötti forgószárnyakkal felszerelt helikoptere. A jól sikerült szerkezetet még a franciák is használták Algériában az ötvenes évek közepén.
1945. szeptember
Először repülte át a La Manche csatornát helikopter. A hadizsákmány német 14-es gyári számú Fa-223-at Angliába repülte át háromfőnyi személyzet.
1946. december 8
Először szállt fel az amerikai Bell 47-es , melyből több mint 6000 példány készült. A nagy háromszemélyes buborékkabinjából minden irányban jó volt a kilátás. A forgószárnya kétlapátos volt a rácsos törzsvégen egy vízszintes faroklégcsavarral. A polgári repülésben, a hadseregnél és a haditengerészetnél hamar népszerűvé vált és jó szolgálatot tett a koreai háború idején.
1946. február 16
Először repült az amerikai Sikorsky R-5-ös polgári változata az S-51, mely később posta és mentőrepülési feladatokat látott el.
1947
Először repült az amerikai összeforgó két forgószárnyas, kétlapátos Kaman K-125-ös helikopter.
1947. április 24
Először repült a világ első tiszta fém helikoptere a Kellett XR-10.
1947. január 11
Először repült a McDonell F2H Banshee.
1947. július 1
Ezen a napon indította a BEA az első helikopteres postaszállítást Angliában a Westland által licencében épült Sikorsky S-51 típusú gépekkel.
1948. Szeptember
Elkészült a Mil Mi-1-es futárhelikopter, melyet később sorozatgyártottak a Szovjetunióban.
1949. április 25
Megkapta a légialkalmassági bizonyítványát az első brit kereskedelmi célra gyártott helikopter a Bristol 171 Sycamore.
1949. február 14
A brit BEA három várost összekötve éjszakai kísérleti helikopter szolgálatot létesített.
1949. május 18
Megnyílt az első helikopter állomás New Yorkban.
1950. június 1
Felszállt a világ első helikopteres rendszeres légi járata, melyen már utasokat is szállítottak. A British European Airways amerikai S-51-es típust használt.
1950. május 9-19
Az első alkalmi utasszállító helikopter járat Angliában London és Birmingham kötött Westland/Sikorsky S-51-el.
1951. december 10
A világ elso gázturbina meghatású helikopter a Kaman K-225-ös első repülése.
1951
Elkészült a Szovjetunióban a 7300 kg felszálló tömegű Mi-4-es szállító helikopter, melyből néhány darabot az ötvenes évek végén a magyar légierő is használt.
1951
Elkészült első szovjet helikopter, a Jak-100-as.
1951
Elkészült az első Alouette I könnyű francia helikopter, dugattyús motorral.
1952. január 3
Ezen a napon repült először az első angol két forgószárnyas és kétmotoros angol helikopter a Bristol 173-as típusú.
1952
Először repült a szovjet Jak-24-es két forgószárnyas helikopter.
1953. július 3
A francia Alouette I helikopter megdöntötte a Sikorsky R5A által tartott eddigi időtartam és sebességi rekordot az 1000-1750 kg felszálló tömegű gépek kategóriájában. A régi 1000 km-es leszállás nélküli távrepülést 1252 km-re módosította 103 km/órás átlagsebességgel.
1953. szeptember 1
Ekkor indult az első nemzetközi helikopterjárat, melyet a SABENA belga légitársaság indította Sikorsky S-55-ös gépekkel Brüsszelből Franciaországba és Hollandiába.
1957. augusztus 23-24
Ekkor repülték át először forgószárnyas repülőeszközzel az Amerikai Egyesült Államokat leszállás nélkül. A San Diegóból felszálló Vertol H-21C típusú helikoptert négyszer tankolták a levegőben. A leszállás Washingtonban történt 31 óra 40 perc repülés után.
1957
Elkészült a Mi-6-os 68 katonát szállítani képes szovjet óriás helikopter, mely ötlapátos forgószárnyát gázturbina hajtott.
1958. június 9 13
A francia Alouette II gázturbinás helikopter megdöntötte minden kategóriában a helikopter magassági világrekordot. Először két személlyel 9583 m-re, majd eggyel 10984 m-re emelkedett és ezzel az első volt a világon, amelyik 10000 m fölé emelkedett.
1961. december 23
Először használtak Vietnamban az amerikaiak helikoptert katonai akcióban. A Vertol H-21-es gépekkel felszerelt könnyű szállítószázad dél-vietnami alakulatot szállított.
1961
Szolgálatba állt a szovjet Mi-2-es könnyű helikopter.
1962
Az amerikai Sikorsky S-61-es típusa volt az első, melynek sebessége meghaladta a 330 km/órát.
1965. szeptember 7
Először repült a Bell Model 209 Huey Cobra, mely a világ első csatahelikoptere lett. Az 1 m széles törzsű, gázturbinás, kétlapátos forgószárnnyal felszerelt gépet ketten repülték. Fegyverzetébe csöves és különféle rakéta fegyverek tartoztak.
1969. február 12
Először repült a világ legnagyobb helikoptere a szovjet Mi-12, mely 40205 kg terheléssel 2255 m magasra emelkedett. Két forgószárnyát négy gázturbina hajtotta. A típus sorozatban nem épült.
1970. augusztus
Először repülték át a Csendes-óceánt helikopterrel, amikor két Sikorsky MH-3C 14484 km-t tett meg leszállás nélkül. A gépeket KC-130-as légi utántöltő gépek látták el tüzelőanyaggal.
1970
Szolgálatba állt az első szovjet csatahelikopter a Mi-24 Hind, melyet folyamatosan tovább fejlesztettek. Erős páncélzatot, négycsövű Gatling nehézgéppuskát és különféle rendeltetésű rakétát kapott.
1972. június 21
A francia Aérospatiale Sa 315B Lama típusú helikopter megdöntötte a fennálló magassági világrekordot, amikor 12442 m magasra emelkedett.
1977. december 26
Először repült a 22 tonnás hasznos terhelhetőségű szovjet Mi-26-os. Nyolclapátos forgószárnnyal eddig még nem épült helikopter a világon. A maximális repülő tömege 56768 kg volt, mellyel 2000 m magasra tudott emelkedni és repülései során több világrekordot állított fel.
1981. december 17
Először repült egyforgószárnyas helikopter farokrotor nélkül. A NOTAR kísérleti repülésekre egy Hughes OH-6-ot alakítottak át, melyen a stabilizálásra, a forgószárny nyomatékának kiegyenlítésére a farok tartón, állítható zsaluzaton kiáramló levegőt használtak.
1982. szeptember 30
Leszállt az indulási helyére, Dallasban az a Bell 206L-1 Long Ranger II. típusú, Spirit of Texas nevű helikopter, mely 29 nap, 3 óra és 8 perc alatt körberepülte a Földet. Pilótái H.R. Perrot és J. Coburn volt.
1983. aug. 5-július 22
Az ausztrál Dick Smith, először a repülés történetében egyedül repülte körbe a világot egy helikopterrel. Az Australian Explorer nevű, Bell JetRanger III-as típusú gép 56742 km-t repült.
1986. augusztus 11
A brit Westland Lynx 400,87 km/órás sebességgel felállította a helikopterek új sebességi világrekordját.
1989. november 12
Először emelkedett levegőbe a világon emberi izomerővel hajtott helikopter. A Kaliforniai Műszaki egyetemen készült gép ugyan csak pillanatokra de elemelkedett a földről. Egy későbbi alkalommal azonban már képes volt 20 cm magasan 7 másodpercig lebegni.
1991. február 24
A repüléstörténet eddigi legnagyobb helikopterrel végrehajtott akcióját az USA hajtotta végre az Öböl háború során. Ekkor különféle kategóriájú helikopterek szálltak fel és támadták az ellenséget, szállították a különféle katonai alakulatokat, utánpótlást. Az ekkor bevetett gépek száma meghaladta az 500-at.
1996. aug. 17-szept. 3
Két pilóta egy amerikai Bell 430-as típusú, N430Q lajstromjelű helikopterrel Londonból felszállva és ide visszaérkezve körberepülte a földet. A 14 ország feletti 37981 km-es út 17 nap, 6 óra, 14 perc és 25 másodpercig tartott 230 km/órás átlagsebességgel. A földkörüli úton Ron Bower és John Williams összesen 164 órát és 6 percet töltöttek a levegőben, 83 alkalommal szálltak fel és le, átlagban napi 10 óra 12 percet repültek 5,1 fel és leszállással.
1997
Az Eurocopter vállalatnál elkészült az első, európai összefogásban gyártott teljes kompozit szerkezetű „Fly By Wire” vezérlésű szállító helikopter.
|