I. A keresztnysg kialakulsa
I. I. Els keresztny gylekezetek - a valls kialakulsa
Az idszmtsunk utni I. szzad Palesztinjban a politikai s trsadalmi feszltsgek hatsra tbb kisebb, zsid vallsi gylekezett jtt ltre. E gylekezetek kialakulsnak okai a helyi, zsid vilgi s papi arisztokrcia elnyomsa, a rmai hatalom egyre ersebb befolysa, a kizskmnyols, a sorozatos helyi felkelsek kudarcai s az azokat kvet megtorlsok voltak. Ezek a problmk a palesztin lakossg deklasszldshoz, valamint - fknt az alacsonyabb nposztlyokbl kikerlk szmra - az letkrlmnyek s ebbl addan a kzhangulat jelents romlshoz vezettek. A trsadalmilag elnyomott csoportok felismertk, hogy nyomoruk oka - a kizskmnyolsbl add - trsadalmi jelensg, de elzetes tapasztalataik alapjn lttk, hogy nerejkbl, fegyveresen kptelenek fellpni az elnyomk - sajt papsguk, arisztokrcijuk s az azt tmogat Rma - ellen. gy jttek ltre vallsi kntsbe bujtatott, de mindemellett Rma- s hatalomellenes messianisztikus csoportosulsok, melyeknek tagjai jltk biztostst, felemelkedsket csak kls, transzcendens, isteni erktl remlhettk. Ilyen kis vallsi csoportosuls volt kezdetben - tbbek kztt - a keresztnyek felekezete is.[1]
Az gy ltrejv keresztnyek els gylekezeteinek tagjai mg Jeruzslemi, ksbb a diaszprn l zsidk voltak, akik szoros kapcsolatban lltak hivatalos vallsukkal.[2] A tagok zsid szrmazsa mellett kezdetben meghatrozott volt a hvek trsadalmi sttusza is. A legkorbbi jeruzslemi keresztny gylekezetek ugyanis szegny hvekbl lltak, aminek okai a fent vzolt trsadalmi viszlysgok voltak (a gazdagok szmra ekkor mg nem vlt vonzv a gazdagsgot megvet valls).[3] A tagok kzmvesek, halszok s egyb kisemberek voltak.
A korai keresztnysg legjellemzbb vonsa, hogy harcot hirdett a fennll trsadalmi rend, a fennll egyenltlensgek, a kizskmnyols s elnyoms ellen. Hvei hittek a vilgvgben, a megvltsban s utols tletben[4], de mindezt sajtos elveiknek megfelelen. A vilgvge szmukra nem tvoli, hanem nagyon is kzeli volt. Az utols tlettel Isten csupn a hatalmasokat, az elnyomkat, a gazdagokat bnteti - teht nem (csak) erklcsi, de trsadalmi alapon oszlik majd meg azok csoportja, akik szmra Isten mr itt a Fldn Paradicsomot hoz ltre, s azok akiket kizr abbl. Hitk szerint a megvlts csak azok szmra fog bekvetkezni, "akik nem imdtk a vadllatot"[5], akik nem lettek Rma, a "nagy parzna" kiszolgli.
Ez a fajta vallsossg meghatrozta a keresztnyek mindennapjait is. A Messis ("ho Khrisztosz", a "Felkent") kszbn ll msodik eljvetelre (parszia) val felkszls minden keresztny fontos feladata volt. A tagok javaikat pnzz tettk gylekezetk szmra, ahol vagyonkzssgben ltek[6]. A befolyt sszegbl szeretetakcikat s szeretetlakomkat (agap) szerveztek, de voltak olyan csoportok is - pldul az ebionitk - ahol tiltottk az ilyenfajta lvezeteket, mint pldul a hs fogyasztst. A kzeli vilgvge feleslegess tett minden fle tervezst s hossz tv szervezst: az igehirdets lnyege is csak a megvlts s az utols tlet hangoztatsa volt. Az skeresztnyek nem alaktottak ki kttt liturgit s dogmarendszert. A korai gylekezetekben nem voltak tisztsgviselk, nem volt nemek kzti megklnbztets, de lteztek klnbz vallsi feladatot ellt egynek: a vndorprdiktor apostolok, a helyi prftk s a szintn helyi tantk. Mellettk, mint kiemelked tuds egyneket, megklnbztettk a presbitereket (regek), a felszolglk szerept betlt diakonoszokat s a pnzgyeket intz episzkoposzokat.
I. II. Pli fordulat - az Egyhz kialakulsa
A felfokozott messisvrsnak azonban idvel vge kellett szakadjon, mert a megvlts - a jslatokkal s a remnyekkel ellenttben - nem kvetkezett be. A keresztnyeknek egy ms letformra kellet berendezkednik, szaktva eddigi, a tvoli jvvel nem szmol letvitelkkel. A vallsi vrakozsok meghisulsa knyszert ervel hatott a zsid szektkra: tartsan biztostani kellett a tagok letfeltteleit s vallsuk megmaradst. Ez kompromisszumokra, st jelents talakulsra knyszertette a keresztnysget. A vltozs sszetett s tbbszint volt. talakult a tagok trsadalmi megoszlsa, talakult a vallsi meggyzds, a hatalomhoz val viszonyuls, kialakult a liturgia s a dogmatika - e vltozsok mind hatottak egymsra, gyakran egymst indukltk. Ennek a jelents - az I. szzad 60-as s 80-as veitl megindult - talakulsnak vlt szimblumv Pl[7] apostol s a nevhez kapcsolt vallsi megjuls.
Hogy a keresztnysg letkpes maradhasson, hogy ne legyen sorsa az elszigetelds s feloszls, szaktania kellett zsid gykereivel, eddigi elvei nagy rszvel. Tagjai kz kellett vennie gazdagabb, a trsadalom felsbb osztlybl szrmaz polgrokat is, akiknek jelenlte, hellenisztikus mveltsge vltozsokat okozott, illetve bomlasztotta az eddigi - mostanra mr konzervatv - elkpzelseket, de mindemellett segtette a tovbbi vltozsokat. Az j tagok, akik gyakran ms misztriumvalls beavatottjai voltak, elveikkel, jdonslt befolysukkal elrtk, hogy a keresztny valls pogny tagokkal is bvljn, mely lps azonban a zsid tagok jelents ellenllsba tkztt[8]. Valsznleg e tehets, hellenizlt elemek voltak azok, akik a vltozsok f mozgati voltak. A keresztnysg rbredt: szaktania kell zsid gykereivel, hogy a kor antijudaista tendenciitl megvhassa magt. Biztos volt, hogy ha a keresztnysg zsid szekta marad, mely eddig hatalom- s Rma ellenes volt, valamint lzad mdon a fennll trsadalmi rend ellen harcolt, akkor nem lhet sokig. Teht ki kellett egyezni Rmval. Ennek fnyben felszmoltk a hatalommal val szembenllst[9], a vallsi eszmket pedig ennek fnyben talaktottk: az eddig kzeli vilgvge a tvoli jvbe kerlt, a megvlts felttele nem a szegnyg, hanem a megfelelen erklcss let lett, a szegnyek s gazdagok mr egy kzssgbe, egy lelki kzssgbe tartoztak. Tbb nem trsadalmi alapon lett valaki j vagy rossz, hanem tettei alapjn. A valsgbl val vgs szabaduls helybe a bntl val teljes szabaduls lpett.
Az j elveknek megfelelen talakult a szervezeti felpts is: a legjelentsebb vltozs a pspkk feladatkrnek talakulsa volt. A pli fordulat utn ugyanis lett a legfbb tant s irnyt, akinek joga van brskodni a hvek s a presbiterek fltt is[10].
Vgl a keresztny gylekezetek megvltozott magatartsa s talaktott hitelvei biztostottk a rmai hatsgok trelmt, valamint elfogadhatv tettk a keresztnysget minden trsadalmi osztly s minden nci szmra, megteremtve ezzel a valls tovbblsnek s jvbeni terjeszkedsnek alapjait.
I. III. A keresztnysg s a csszrsg[11]
A keresztnysg a II. szzadban, a bels reformoknak ksznheten rohamos trhdtsnak indulhatott; egymssal vitz gylekezetei ekkorra szoros kapcsolatokat teremtettek egymssal, s elszigetelve magukat a zsid vallstl, a pogny kultuszok fel fordultak, tvve egyes elemeiket, m magukat a vallsokat mereven elutastva. A keresztnysg nagyarny s sikeres trttevkenysget folytatott, megszilrdtotta szervezett, kiptette tanrendszert. A keresztnyek szma az I. szzad vgn 10 ezer, a II. szzad vgn 100 ezer, a III. szzad vgn pedig 2 milli lehetett.
A III. szzadra a keresztnysg elg szles trsadalmi s fldrajzi krben elterjedt ahhoz, hogy tartsan felkeltse Rma rdekldst. A csszrsghoz val viszonya mindazonltal ketts volt, ugyanis a keresztny dogmatika a csszr hatalmt Istentl eredeztette s gy engedelmessgre szltotta fel hveit, kivvva magnak ezzel a hatsgok trelmt s jindulatt; mindemellett azonban - megnyerve az alsbb trsadalmi rtegeket is - megrztt bizonyos vonsokat kezdeti Rma ellenessgbl. Ez a kt jellemz - amellett, hogy trsadalmi bzist bvtettk - okozhatta a rmai csszrok oly felems s gyakran vltoz viszonyulst a keresztnysghez.
A rmai kzigazgats szmra ugyanis a keresztnysg, miutn elklnlt a zsid vallstl - cljaival ellenttesen - tiltott vallss (religio illicita) lett. Az ldztetsnek tbb oka volt: a keresztnysg - eltren a judaizmustl - nem volt si, egy adott nphez kthet valls, st ellenkezleg: univerzlis volt; nemzetek fltti, egyedl dvzt vallsknt lpett fel, nagyszabs trttevkenysget folytatott A keresztnysg gy srn sszetkzsbe kerlt ms vallsokkal, illetve a rmai llammal. Ezen tlmenen, a keresztnyek nem fogadtk el a hivatalos latin llamvallst s megtagadtk a hagyomnyos isteneknek val ldozatot, valamint - ami a hatsgok s a csszrok szemben szintn jelents vtsg volt - megtagadtk az adoratiot. Mindezek ellenre a keresztnyldzsek nem voltak rendszeresek, csak meghatrozott idnknt ersdtek fel. Az els, m nem szles kr keresztnyldzs Nero csszr idejben folyt, majd nhny v mlva Domitianus csszrsga alatt fogtk perbe a csszri csald nhny tagjt idegen - keresztny - szoksok kvetsnek vdjval, majd Domitianus fellpett a kzrend keresztnyek ellen is, mert megtagadtk az jonnan kivetett templomadt. Ksbb Trajanus csszr mr korltozta a keresztnyek elleni vdemels lehetsgt[12], melyet Hadrianus tovbb szigortott. A ksbbiekben is folyamatosan szablyoztk a keresztnyek elleni vdeljrsokat, s br Marcus Aurelius engedte a keresztnyldzst, Decius pedig nyltan fellpett a keresztnyek ellen, ezzel szemben Septimius Severus mg a krnyezetben lv fnemeseknek is engedlyezte, hogy keresztnyek legyenek. Alexander Severus s Philippus Arabs szintn rokonszenveztek a keresztny vallssal.
A keresztnysg teht a III. szzadban elmletileg lamellenes, elnyomott valls volt, m a gyakorlatban az ellene hozott trvnyeknek meglehetsen ritkn szereztek rvnyt, st egyre jelentsebb helyet vvott ki magnak a birodalomban, egyre kzelebb kerlt a csszri rdekekhez, mgnem Constantinus csszr alatt bekvetkezett legitimcija, gyakorlati sszekapcsoldsa a rmai csszrsggal.
II. A rmai birodalom helyzete a IV. szzad elejn
II. I. Diocletianus vallspolitikja
A IV. szzadi rmai birodalomnak tbb get problmval kellett szembenznie: gy, mint a kzponti hatalom meggyenglse, a gazdasg visszaesse, a birodalom hatalmas kiterjedsbl add kzigazgatsi problmk, valamint a terletn bell jelentkez nemzeti mozgalmak. A megolds Diocletianus csszrra hrult, aki jjszervezte a csszri hatalmat, a kzigazgatst s a megrendlt gazdasgot, ideiglenes kiutat mutatva a vlsgbl.
Azonban a csszr hamar felismerte, hogy rendszernek legfbb ellensge az uralkod isteni hatalmt tagad, a lakossg jelents krben npszersgnek rvend keresztnysg, mely a csszr vallsi egysgest trekvseivel is mereven szemben llt. Diocletianus ezrt igyekezett megsemmisteni a keresztny vallst, illetve j trvnyekkel[13] megosztani annak hveit. Egyre srbbek lettek a templomrombolsok s egyre nagyobb lett a knyszermunkra knyszertett vagy meglt keresztnyek szma, m a keresztnyellenes trvnyek s a diocletianusi vallspolitika az uralkod lemondsa utn kudarcot vallottak, hogy tadjk a helyket az jabb - a keresztnyekkel szemben sokkal tolernsabb, st azokat pozitvan megklnbztet - vallsi elveknek. A lemondott csszrt pedig egy a vallsok irnt sokkal fogkonyabb uralkod: Fabius Valerius Constantinus kvette.
II. II. Polgrhbor s Constantinus trnra kerlse
Constantinus tja a hatalomig nem volt knny, mert br apja, Constantius Chlorus, Diocletianus ltal kinevezett caesar volt, a csszr 305. vi lemondsakor mgis mellztk a hatalombl. Ennek ellenre Constantinust 306-ban a britanniai lgik Yorkban augustusnak kiltottk ki, majd 308-ban hivatalosan is megkapta a caesari rangot. Hamarosan hborba keveredett nyugati trscsszrval, Maxentiussal, akit Licinius segtsgvel Rma mellett, a Milvius hdnl 312-ben legyztt. A kvetkez vben keleten, Adrianapolisz mellett Licinius gyzelmet aratott Maximinus Daia fltt s ettl kezdve 324-ig ketten uraltk a Rmai Birodalmat. Constantinus 324-ben Adrianapolisz s Khrszopolisz mellett Licinius hadait is megverte, s ettl kezdve hallig, 337-ig egyedl irnytotta a birodalmat.
III. Constantinus s a perzsiai keresztnyek
III. I. Constantinus s a keresztnysg
Constantinus sikerben jelents szerepe volt vallspolitikjnak, hogy felismerte az akkorra mr kiplt keresztny egyhzi szervezetben s tanokban rejl lehetsgeket, melyek biztosthattk a birodalom egysgt s bkjt, amit oly annyira meg akart valstani. Eldjvel, Diocletianusszal szemben teht a kiegyezs tjt vlasztotta. A csszr keresztnysghez val j viszonya nem volt elzmny nlkli. Mr Euszebiosz s Lactantius udvari hivatalnokok is tbb helyen megemltik ltomsait, melyek mind a keresztny valls fel irnytottk a csszr figyelmt. E ltomsok kzl a legismertebb a Milvius hdi csatt megelz gi jel s tmutats[14].
A keresztnysget slyt rendeleteket mr Galerius visszavonta halla eltt, 311-ben, azonban Constantinus s Licinius a keresztnyekkel trtn megbkls tjn ennl tovbb mentek: 313-ban Mediolanumban kiadtk a Milni edictumot (edictum Mediolanense). Ebben, mint brmely ms valls kvetinek, a keresztnyeknek is biztostottk a lelkiismeret s a kultuszuk szabadsgt, valamint visszajuttattk szmukra az elzleg elkobzott javakat, ingatlanokat, mg akkor is, ha azokat az llam elidegentette.
Constantinus tvlati clja a keresztnysggel kapcsolatban az volt, hogy olyan ert lltson maga s az llam mell, mely - befolysa s npszersge folytn - eredmnyesen segtheti trekvseit az egyeduralom, valamint a birodalmi egysg megteremtsben s megtartsban. Hogy ezt elrje, igyekezett elnyben rszesteni a keresztny kzssgeket: bkezen adakozott a keresztny papsg elltsra, felruhzta azt azon jogokkal, melyekkel eleddig csak a pogny papsg rendelkezett, mentestette ket az adzstl, a katonskodstl s az llami igazsgszolgltatstl. A pspkk rszt kaptak az igazsgszolgltatsban[15]; tovbb a csszr biztostotta a vasrnap munkaszneti jellegt, valamint tmogatta a templomptseket[16]. Constantinus vgs terve az volt, hogy a sokszor elszigetelt kzssgeket egysges dogmkkal, hitttelekkel szervezett kzssgg - egyhzz (ekklszia) - alaktsa.
A csszr ennek rdekben hvta ssze a niceai zsinatot 325-ben. Az els egyetemes (kumenikus) zsinat (sznodosz) feladata a hitttelek s az Egyhz intzmnynek kialaktsa volt. A megjelent 250 pspk Athanasius alexandriai diaknus[17] tantst fogadta el katolikus dogmnak Arius[18] s kveti elmletvel szemben, akiket a zsinat eretneknek is blyegzett. Constantinust a zsinat a "kls gyek pspke" cmmel ruhzta fel, vagyis lnyegben lehetsget adott neki, hogy beavatkozzon az egyhz gyeibe, azon elvi alapon, hogy a csszr - mint az llamvalls feje - felels a np s az istenek kzti j viszonyrt. Ilyen beavatkozs volt mr magnak a niceai zsinatnak az sszehvsa is, ahol a csszr sajt javaslatval kvnta rendezni az arianus eretneksg s a keresztny egyhz viszonyt. Constantinus msik, jelents vallsi kezdemnyezse volt, mikor az szak-Afrikai donatistk krsre kzbelpet egy vallsi vitban, az emltett felekezet s a nem rg megvlasztott Caecilianus, karthgi pspkt tmogatk kzt. A donatistk nem voltak hajlandk Caecilianust pspkknek elfogadni, majd az gy megvitatsra sszehvott kt zsinat jogosultsgt is krdre vontk, mire a csszr egy rendelettel vetett vget a vitnak: a donatistk templomait leromboltk, vezetiket szmzstk.
A keresztny egyhz Constantinus rendeleteinek eredmnyeknt fokozatosan uralkod vallss vlhatott, nekifoghatott hatalma s tantsa rszletes kiptshez, de emellett megvolt a lehetsge, hogy bepljn az llamappartusba is, ezltal alkalmass vlva arra, hogy az uralkod segtje s tmasza legyen, valamint, hogy az llamszervezsben szerepet vllalhasson. |