A zsid valls s a zsidsg rvid trtnete
A zsidsg a Biblia (a keresztny szvetsg) npe, gykerei azonban mg ennl is messzebbre nylnak. A kzelmltban, szak-Szriban a rgszek feltrtk az kori Ebla irattrt, az idszmtsunk eltti 2600–2400 krli idbl, s ott szinte kizrlag bibliai hber neveket talltak. A vrosllam kirlya annak idejn Ebrum volt, s ez a nv azonos a bibliai berrel, brahm szpapja nevvel!
Az sapk (brahm, Izsk, Jkob) i.e. 1900–1800 krl lhettek, Jzsef az egyik hkszosz fra teljhatalm minisztere lehetett. Miutn az egyiptomiak ezt a szteppkrl rkezett, nomd npet kiztk, az ott maradt zsidkat rabszolgasorsra knyszertettk.
Mzes, minden bizonnyal, i.e. 1450-ben szabadtotta meg s vezette ki npt Egyiptombl. A Ndas tengeren val csods tkels utn az egsz krnyk legmagasabb hegyhez, a Szinjhoz (Sinai) vitte ket, ott fogadta el a np a kt ktblra rt Tzparancsolatot.
Negyven ves pusztai vndorls kvetkezett, amg egy j, tettre ksz nemzedk felnvekedett, maga Mzes sem lphetett az gret fldjre. A honfoglalst tantvnya, Jsua (Jzsu) hajtotta vgre, majd az orszgot felosztottk a tizenkt trzs kztt. (Csak Lvi, a papi trzs nem kaphatott fldet, k tized fejben az sszes kzhivatalt s a Szently szolglatt lttk el.)
A trzsszvetsg a kirlysg ltrejttig (i.e. 1030-ig) vezette az orszgot. Nagyobb kls tmadsok esetn a prftk s vlasztott alkalmi vezrek (a brk) szerveztk meg a np ellenllst.
Az els s a msodik kirlyt (Sault s Dvidot) a Szentrs szerint Smuel prfta jellte ki. Saul s fia, Jonatn a Dlnyugat-Izraelbe teleplt tengeri np, a filiszteusok elleni egyik csatban halt meg. A filiszteusok s Izrael msik nagy ellensge, Arm tmadsait csak Dvidnak sikerlt megtrnie. Dvid foglalta el, s emelte fvrosv i.e. 1003-ban Jeruzslemet.
A jeruzslemi Szentlyt Dvid nem pthette fl, mert „vr tapadt kezhez”. Ez a feladat fira, a blcs Salamonra hrult, aki az orszg virgz gazdasgt s kereskedelmt is kiptette. m tlkapsai miatt, halla utn, az orszg kettszakadt. A tz fellzadt trzs szakon kln llamot hozott ltre, Izrael nvvel, mg a dli orszgrsz, Dvid trzsrl a Juda nevet nyerte.
Az asszrok, akik a fnciai vrosllamokat is elpuszttottk, felszmoltk az szaki orszgrszt, lakit elhurcoltk. (Ksbbi sorsukat ma sem ismerjk pontosan, ezrt ket „az elveszett tz trzsknt” tartja szmon a hagyomny.) Jeruzslemet az asszrok nem tudtk elfoglalni, noha tbbszr is megksreltk azt. Itt mkdtt a legtbb prfta, s a np itt ersebben ktdtt a mzesi trvnyekhez. I.e. 586-ban az jbabilniai uralkod, Nabukodonozor legyzte ket, s az els Szentlyt elpuszttotta.
Juda laki a „babilniai fogsgba” kerltek, hitket azonban ott sem vesztettk el, s vgl a gyztes perzsa kirly, Krosz, i.e. 538-ban hazaengedte a np egy rszt. jjptettk a Szentlyt, Jeruzslemet fallal vettk krl, s ami a legfontosabb, a np i.e. 445 szn elfogadta legfbb trvnyl, mondhatni alkotmnyul a Trt, s igyekezett llami s trsadalmi lett ennek jegyben berendezni.
Ekkor kvetkezett az gynevezett „csendes vszzad”, hbork, forradalmak s villongsok nlkl, amely idszak azonban a zsidsg taln legtermkenyebb, a ksbbi kort jelents mrtkben meghatroz idszaka volt. I.e. 330-ban Izrael npe a grg hdtt, Nagy Sndort mgis felszabadtknt nnepelte, utdai (a Ptolemaioszok, majd a Szeleukoszok) azonban egyre inkbb elnyomtk s kizskmnyoltk az orszgot. Vgl IV. Antikhosz mg a Tra olvasst s ms zsid szoksok gyakorlst is eltiltotta, st, a helln letformt s Zeusz tisztelett erltette a lakossgra.
Ekkor, i.e. 167-ben trt ki a makkabeus felkels, amelynek elindtja egy ids pap, Matitjhu volt, aki t fival elzte a kisvrosukba, Modiinba rkezett katonasgot. Gerillahbor kezddtt, amelynek vezre az egyik fi, Juda Makkabi lett. Hrom vvel ksbb, 164 decemberben visszafoglaltk Jeruzslemet. (Erre emlkeztet a hanukka nnepe.) Hossz harcok utn, i.e. 141-tl az tdik fi, Simon mr kirlyi s fpapi cmet viselt, j dinasztit alaptott.
A hber Biblia msodik rszt (a Prftk knyveit) ekkortjt fogadtk el Szentrsnak. A szabadsgharc kitrse eltt, a csendes ellenlls veiben ugyanis nem olvastak Trt, hanem helyette trtnelmi krnikkat s prftai beszdeket vlogattak ssze, amelyek emlkeztettk a npet arra, mit is kne olvasniuk a Trbl. Miutn mr jra tanulmnyozhattk Mzes tantst, gy dntttek, mellette a prftai knyveket sem hanyagoljk el, gy alakult ki a haftar rendszeres olvassa, amelyrl ksbb mg szlunk.
A makkabeus kirlysg idejtl kt prhuzamos fiskola mkdtt Jeruzslemben, amelyek egymssal vitatkozva hagyomnyoztk tovbb a „szbeli tant”. Az iskolafk az gynevezett tuds-prok voltak, kzlk a legismertebbek (az idszmtsunk kezdete krl lt) Hill s Samj voltak. Hillt egyszer egy pogny megkrte, magyarzza el neki az egsz Trt, ameddig fl lbon tud llni. A mester gy vlaszolt: Ami neked nem kvnatos, ne tedd a felebartodnak! A tbbi csak magyarzat, menj, s tanuld meg!
A makkabeusok rvidesen maguk is helln hats al kerltek, s a dinasztin bell testvrhbor is kialakult, gy a np elidegenedett uralkoditl. A kirlyi hz mellett csak az gynevezett szaddokeusok maradtak, akik gy tekintettk a makkabeus csaldot, mintha Salamon fpapjtl, Cadoktl (Szaddoktl) szrmaznnak, s gy jogosan viselnk ezt a cmet. Velk szemben az esszusok (= gygytk) kiszaktottk magukat a trsadalombl, s a Holt-tenger partjn ptettk ki a maguk zrt kzssgt. A legtbben, a farizeusok (= klnllk) nem fogadtk el trvnyesnek a makkabeus kirlysgot, mivel a trnt csak Dvid leszrmazottja tltheti be, s ezrt a trsadalmon bell hoztk ltre a maguk trsadalmt, amelynek kzpontja a zsinagga s a tanhz lett.
Vgl az idegen szrmazs Antipater behvta a rmaiakat (i.e. 63), akik megszntettk az orszg nllsgt. Antipater fit, a kegyetlen Herdest Rmban neveltette, s rvidesen t ltette a trnra Herdes (i.e. 30–4) szinte az egsz kirlyi csaldot, kztk sajt rokonait is kivgeztette.
A kegyetlen rmai elnyoms ellen i.sz. 66-ban kitrt az jabb szabadsgharc, amelyet „zsid hbor” nvvel ismer a trtnetrs. A rmai vezrt, Vespasianust kzben seregei csszrr emeltk, a hossz vres harcokat fia, Titus folytatta. Vgl 70-ben Jeruzslem elesett, a Szentlyt felgyjtottk, s a gyztesek hatalmas rabszolgasereget s zskmnyt hurcoltak magukkal Rmba. Masszada vra, a Holt-tenger kzelben, mg hrom vig tartotta magt, vdi ezutn sem adtk meg magukat, inkbb ngyilkosok lettek.
Jeruzslem ostromt csak slyosbtotta, hogy a vroson bell is polgrhbors helyzet alakult ki. A bkeprt vezre, az reg Johanan ben Zakj rabbi, szeretett volna megegyezni az ostromlkkal, a szlssgesek, a zeltk azonban utols szl emberig kvntak harcolni, mint azt ksbb Masszadban tettk. Vgl (i.sz. 69-ben) mr hallra kerestk az ids mestert, akinek azonban elterjesztettk a hallhrt, hogy tantvnyai, koporsba rejtve kicsempsszk a vrosbl. A rabbi Vespasianus el vitette magt, akit jvend csszrknt dvzlt. A hadvezr jutalmat grt neki. viszont azt krte, adja neki Javne vrost, hogy ott tanulhasson s tanthasson. gy trtnt, hogy Jeruzslem ostroma mg tartott, k pedig azon dolgoztak, miknt maradhatna fenn a zsidsg a Szently s a jeruzslemi kzpont nlkl. |