A magyar hajzs trtnete
Folyamhajzs
A Duna menti npek letben a vzi t sidktl jelents szerepet jtszott. A Rmai Birodalom a folyam - mint hatrvonal - mentn a tborhelyek egsz sort ltestette. A Duna s a szrazfldi tvonalak keresztezdsnl tkelhelyek, majd teleplsek, vrosok alakultak ki, amelyek vonzsi krzetk kereskedelmi kzpontjv vltak. Kzenfekv volt, hogy a part menti teleplsek kztt vzi ton is ltrejjjn az ruszllts. A rgszeti feltrsok sorn az aquincumi partrszen s a Margitszigeten tbb helyen kerltek el kiktmaradvnyok s partptmnyek. A rmai kor utn a dunai hajzs jelentsge cskkent ugyan, de nem sznt meg. A magyar llamalaptst kveten rvidesen a hajzs is megindult. 1148-ban kelt az az oklevl, amelyben II. Gza rv- s vsrtartsi jogot adomnyozta budai kptalannak, ugyanitt emlts trtnik a pesti ('portus Pesth') s a kerepesi rvrl is. Magyarorszgon hajvontat trsulatok az 1268. vtl mkdtek. A hajptket s hajsokat tmrt legrgibb hajsch a pozsonyi volt, amely kivltsglevelt 1297-ban kapta. A 14. szzadi adomnylevelek mr messzemen nkormnyzattal rendelkez hajstestletekrl tesznek emltst. A kvetkez vszzadtl - a fokozd trk nyoms kvetkeztben - egyre nagyobb jelentsgre tett szert a kirlynaszdosok Hunyadi Mtys ltal ltrehozott hajhada. Ez kezdetben az Al-Dunn llomsozott, a trkk elrenyomulsa miatt azonban fokozatosan feljebb szorult a Dunn, mg vgl Komrom lett a f bzisa. A trk megszllst kveten az tmen hajzs teljesen megsznt, a megmaradt magyar terletekrl a s, a gabona s a bor Nyugatra szlltsa is a korbbinl lnyegesen szernyebb keretek kztt folytatdott. A trk kizse utn a magyarorszgi mezgazdasgi termels fellendlt. Csakhamar 1500-800 mzsa hordkpessg hajk npestettk be a Dunt s mellkfolyit. A Duna mentn Pest, Komrom, Gyr, Moson s Zimony, a Tisza mellett Szeged s Szolnok, a Kulpa folynl Sziszek s Krolyvros voltak a kereskedelem gcpontjai. A forgalom fleg Ausztriba, kisebbrszt az Adria fel irnyult. A hajk 'vlgymenetben' a vz folysval ereszkedtek, vz ellenben, 'hegymenetben' pedig l- vagy emberi vontatssal haladtak.

7. bra: Az els dunai gzhaj, a Bernhard Antal ltal ptett 'Carolina'
A vltoz vzlls, a szablyozatlan meder, a hinyz vagy elhanyagolt vontatutak miatt a kzlekeds lass, a szllts kltsges, a hajzs veszlyes volt. Az 1802-ben elkszlt Ferenc-csatorna megrvidtette a hajk tjt Szeged s Gyr kztt, az 1812-ben megnyitott Lujza t pedig a tenger fel val szlltst gyorstotta meg. De a nagy tmeg ru szlltsa irnti ignyek gyors nvekedsvel egyre erteljesebb gazdasgi rdekek kveteltk, hogy a hajzs si mdszereit s eszkzeit modernebbek vltsk fel. A hajzs korszerstst a bcsi udvar is sztnzni kvnta. I. Ferenc csszr rendeletre 1813-ban egy (1817-ben megismtelt) hirdetmnyt tettek kzz, amely a Monarchia folyira szabadalmat helyezett kiltsba annak, aki hasznlhat gzhajt mutat be. Az els dunai gzhajt, a 'Carolin'-t Bernhard Antal pcsi polgr ptette 1817-ben a Drva menti Sellyn. A tlgyfbl plt hajtest hossza 13,37 m, szlessge 3,16 m, merlse 1,02 m, gpereje 24 LE volt. Bernhard alkalmazott elszr a gzfejlesztshez csrendszert, s az ltala elsknt hasznlt vezrelt lapt hajtkerekek szerkezetre kln szabadalmat is kapott. Megelzte kort a vontatsnl alkalmazott gzcsrlvel is. A Carolina msodik prbatjn egy 488 mzsa rakomnnyal terhelt dereglyt vontatva hegymenetben 3,4 km/ra, vlgymenetben 17 km/ra sebessggel haladt. Bernhard 1818. december 31-vel 15 vre szabadalmat kapott a Dunn s mellkfolyin val gzhajzsra. Vllalkozsa azonban gazdasgi szempontbl nem bizonyult sikeresnek. Fejlesztshez rszvnytrsasg szervezsre tett ksrletet, e trekvse azonban - br a rszvnyek jegyzi kztt mr ott talljuk grf Szchenyi Istvnt is - nem jrt megfelel eredmnnyel. Az els zleti szempontbl is letkpes dunai gzhajzsi vllalkozs John Andrews s Joseph Prichard nevhez fzdik, akik gzhajjuk megptshez Puthon bcsi bankr tmogatsval rszvnytrsasgot szerveztek. Az kezdemnyezskkel ltrejtt Csszri s Kirlyi Els Szabadalmazott Duna Gzhajzsi Trsasg, a DDSG (Erste Donau-Dampfschiffahrts Gesellschaft) 1829. mrcius 13-n tartotta alakul lst. A DDSG els gzhajja, az 1830-ban Floridsdorfbanplt 'Franz I.' sikeres prbatjait kveten a trsasg 15 vre szabadalmat kapott a dunai gzhajzsra. Szchenyi kezdeti tartzkods utn nemcsak rszvnyesv, hanem igazgatsgi tagknt a trsasg fejlesztsnek legaktvabb szervezjv vlt.

8. bra: A DDSG els gzhajja, a 'Franz I.'
A magyarorszgi folyk szablyozsa ltkrdse volt a hajzsnak s a mezgazdasgnak. Grf Szchenyi Istvn srgetsre a 19. szzad msodik negyedben kezdtek hozz a zuhatagok tudomnyos igny felmrshez. Szchenyi - szemlyes tapasztalatok szerzse cljbl - 1830 nyarn a 'Desdemona' evezs brka fedlzetn maga is vgighajzott a Dunn Pesttl egszen a torkolatig. 1832. vi angliai tjn lpseket tett egy gzzem folyamkotr, a 'Vidra' beszerzsre is. Adam Clark - a budapesti Lnchd ksbbi ptje - a 'Vidra' zemeltetsre Anglibl szerzdtetett mrnkknt kerlt haznkba. Szchenyit 1833-ban kineveztk az Al-Duna-szablyozs kirlyi biztosv. A munklatok mszaki vezetsvel az Al-Duna felmrsn dolgoz mrnkt, Vsrhelyi Plt bzta meg. A folyam medrbl mintegy 4000 kbmter szikla kirobbantsval elrtk, hogy a Vaskapu kzepes vzllsnl gzhajk szmra is hajzhatv vlt. A Duna bal partjn Bzistl Turnu-Severinig 122 km hossz parti utat ptettek, amely alacsony vzllsnl is lehetv tette a forgalom fenntartst. Szchenyi trekvseinek diadala volt, amikor 1834. prilis 14-n az 'Argo' gzs elsknt thaladt a Vaskapun. Ugyancsak Szchenyinek ksznhet, hogy a DDSG 1835-ben alaptott sajt hajgyra budn lteslt. Az budai Hajgyrban plt els gzhaj, a 400 utas befogadsra kpes 'rpd' 1837-ben kszlt el. Kthengeres gzgpt mg az angol Boulton and Watt cg szlltotta. 1838-ban a szemlyhajk mellett megkezdtk a specilis vontathajk s uszlyok ptst is. A gyr dinamikus fejldse rvn rvidesen az egyik legnagyobb hazai iparvllalatnak szmtott. 1839-ben itt ptettk a kontinens els vastest hajjt, a 'Sophie'-t. A 19. szzad els felben a Tiszn is megjelentek a gzhajk. Szchenyi mr 1833-ban kiprblta a Tisza als szakasznak hajzhatsgt a 'Franz I.' fedlzetn. Msodzben 1846-ban a Tisza szablyozst szervez krtjn hajzott vgig a folyn a 'Pannnia' gzssel. 1846-ban ltrehoztk az Els Tiszagzhajzsi Trsasgot, melynek mkdse azonban a DDSG ellenlpsei miatt megbukott. A DDSG megalaptstl kezdve folyamatosan fejldtt, de korntsem gy, hogy a hazai gazdasgi ignyeit kielgtette volna. A trsasg a magyar rdekektl fggetlen tarifapolitikt folytatott, amely a magyar liszt- s gabonaexportot htrnyos helyzetbe juttatta. 1846-ban a DDSG jabb 35 vre szl kizrlagos szabadalmat nyert a Dunn s mellkfolyin a gzhajzsra, s gy tnt, vgleg vetlytrs nlkl marad. A krmi hbort kvet 1856. vi prizsi bkeszerzds XV. cikkelye kimondta a Duna szabad hajzhatsgt, az 1858-ban letbe lpett Duna-hajzsi egyezmny pedig eltrlte a DDSG monopliumt. Az 1860-as vekben egyms utn alakultak meg a magyar magnhajzsi trsasgok, azonban tbbsgk nem sokig brta a versenyt a fejlettebb, llamilag is tmogatott osztrk vllalattal. Kzlk a legersebb, az Egyeslt Magyar Gzhajzsi Trsasg - 45 gphajval, 125 uszllyal, 45 llhajval, 26 szenes dereglyvel- 1874-ben ment csdbe. Hajit a DDSG vette t, amely most mr nem csupn az Osztrk-Magyar Monarchia legnagyobb rszvnytrsasga, hanem egyttal a vilg legnagyobb folyamhajzsi vllalata lett. Az budai Hajgyrban 1869-ben bocstottk vzre a 'Hatty' - kifejezetten a Pest s Buda kztti tkel hajzs cljra tervezett - szimmetrikus pts, ell-htul kormnylapttal elltott hajt. 1870-ben a trsasg itt ptette meg a 19. szzad legnagyobb folyami szemlyszllt hajjt, a 79 mter hossz, 8,7 mter szles, a kerkdobnl 16,1 mter szles 'Orient'-et is. Ugyancsak itt plt 1895-ben Kzp-Eurpa els szdokkja. A DDSG monopolhelyzett elszr a hajpts tern az 1860-as vek kzeptl az jpesti tli kikt partjain ltesl hajgyrak fejldse trte meg. Hartmann Jzsef hajptnek tervezknt s vllalkozknt is dnt szerepe volt a DDSG-tl fggetlen magyar hajipar megteremtsben. Az jpesti hajgyrak kezdettl sok hajt adtak el a Balknra s Oroszorszgba, de a majdani nll magyar hajzs szmra is megfelel bzist jelentettek. Hartmann Jzsef hajgyrban plt a 'Hableny', grf Szchenyi dn gzjachtja is, amellyel 1867-ben Pesttl Prizsig hajzott. Ugyancsak jpesten futottak le a slyrl 1871-ben a korszak legmodernebb folyami hadihaji, Eurpa els monitorjai, a 'Maros' s a 'Leitha'. Kln emltst rdemel Garibaldi volt tbornoka, Trr Istvn vllalkozsa. Trr 1872-ben megalaktotta a 'Budapesti Csavargzs tkelsi s Hajzsi Rszvnytrsasgot', a 'BCSV'-ot, amely, kezdetben a Vigad tr - Debrecen Szlloda, Plbnia tr - Rudas frd kztt, majd tovbbi tvonalakon is csavargzsket lltott forgalomba. 1883-tl, Baross Gbor sznre lpstl, illetve 1886-ban kereskedelmi s kzlekedsgyi miniszterr trtnt kinevezstl j fejezet kezddtt a magyar kzlekedspolitikban, amely a vastfejleszts mellett a hajzs szempontjbl is kedvez vltozsokat hozott. Megkezddtt a magyar tengeri kikt, Fiume korszerstse. 1886-ban jra indult a Fels-Duna, majd 1890-ben a Vaskapu szablyozsa. Baross 1888-ban megteremtette a Magyar llamvasutak Hajzsi Vllalatt, amelynek eredmnyei megalapoztk egy llamilag tmogatott nemzeti gzhajzsi vllalat ltrehozst. Hosszas elkszt munka utn megszletett az '1894. vi XXXVI. trvnycikk, a magyar folyam- s tengerhajzsi rszvnytrsasg alaktsrl s llami seglyezsrl'. E trvny alapjn kerlhetett sor a Magyar Folyam- s Tengerhajzsi Rszvnytrsasg (MFTR) alapt kzgylsre 1895. janur 24-n. Az MFTR tvette a MV hajit, fokozatosan megszerezte szmos kisebb vllalat jrmveit, s gyors temben pttetett j hajkat is, fleg jpesten. A trsasg egyms utn indtotta be jratait, tevkenysgt rvidesen az egsz Dunra s hajzhat mellkfolyira kiterjesztette, komoly konkurencit tmasztva a DDSG-nek. A folyamatos fejlds az els vilghbor kitrse utn lelassult, majd a veresg kvetkeztben megtrt. A hbort lezr bkeszerzdsek felttelei slyos csapst mrtek a vesztes hatalmak hajzsi vllalataira, gy az MFTR-re is. Jvttel cmn ppen a legjabb, legjobb egysgeit vettk el tle, amelyek - a versenyfeltteleket is slyosbtva - az utdllamok hajzsi vllalatainak birtokba kerltek. A magyar folyami partok hossza, a nemzeti hajzs gazdasgi httere, forgalmnak bzisa sszezsugorodott. 1932-ben az orszggyls- felismerve, hogy a tmegruk olcs szlltsra leginkbb alkalmas hajzsi vllalat csdbe jutsa alapvet nemzeti rdekeket srtene - jelents llamseglyben rszestette a trsasgot. Az 1935-1936-ban vghezvitt szanls eredmnyeknt az MFTR-rszvnyek a kincstr s a MV tulajdonba kerletek. A hajpark modernizlsra tfog programot indtottak. Az 1930-as vek kzeptl a dunai hajzs jra fellendlt. A hborra kszl Nmetorszg rszre trtn lelmiszer- s nyersanyagszllts megteremtette a vrva vrt konjunktrt. Ez sztnzte a hajpark korszerstst, a motorosvontat-llomny nvelst is. Az 1938-ban a Ganz Hajgyrban vzre bocstott 'Szchenyi' laptkerekes vontat volt Eurpban az els dzel-elektromos meghajts haj. A msodik vilghbor els szakaszban a hadiszlltsok kedvezen hatottak a hajzsi forgalom fejldsre, de 1944 tavasztl, amikor a harci cselekmnyek elrtk a folyamhajzs tvonalait, igen slyos vesztesgek rtk a magyar hajzst is. Tbb mint 200 vzi jrm pusztult el a Dunba szrt mgneses aknk miatt. A visszavonul nmet s magyar csapatok a hajpark jelents rszt Nmetorszgba s Ausztriba menektettk. A visszamarad hajk zme vagy elpusztult, vagy hadizskmny lett. 1945-ben az MFTR tkeljratokkal indtotta jra a hajforgalmat. Megkezdte az elsllyedt hajk kiemelst, a srltek javtst. Nyugatra vitt haji az j bkeszerzds megktse utn, 1946/47-ben hazatrtek, azokat azonban 1950-ig fokozatosan t kellett adni az 1946. mrcius 30-n megalakult Magyar-Szovjet Hajzsi Rszvnytrsasgnak (MESZHART), amely tevkenysgt elssorban a klfldi viszonylat ruszllts tern folytatta. A szemlyszlltst 1950-ig az MFTR-rel, majd a Balatoni Hajzsi Vllalattal megosztva ltta el. A 'fejleszts' a roncsok helyrelltsra s nhny szemlyhaj tptsre korltozdott. A magyar hajgyrt kapacits nagy rszt a szovjet jvtteli ignyek kielgtse kttte le. 1948-ban a ht dunai llam megkttte a dunai hajzs rendjre vonatkoz belgrdi egyezmnyt. Az egyezmny alapjn megkezdte mkdst a Duna Bizottsg, amely szkhelyt 1954-ben Galacbl Budapestre helyezte t. 1954 vgn a Szovjetuni megszntette rdekeltsgt a magyar hajzsban. 1955. janur 1-jvel ltrejtt a Magyar Hajzsi Rszvnytrsasg (MAHART). A vllalat kezdetben az rklt rgi hajkkal folytatta zemt, de az 1950-es vek vgn megindult a hajpark korszerstse. Ennek elfeltteleknt sor kerlt a hajpt ipar, elssorban a Balatonfredi Hajgyr, valamint a MAHART jpesti s tpi hajjavt zemeinek fejlesztsre is. A dzelests keretben a rgi csavargzsket talaktottk, a kerekes vontatkat zemen kvl helyeztk. Egyms utn kszltek az j 800, 1200, majd 1600 LE-s motoros vontathajk. A vontatllomnnyal prhuzamosan az uszlypark korszerstse is megtrtnt. A kisebb szemlyhajkat szintn talaktottk. Az nll mozgst biztost 'Z' hajtmvel elltott 400 tonns uszlyhajkbl 1962 s 1968 kztt 33 darab plt. Az 1960-as vek selejtezsi hullma nyomn eltntek a klasszikus oldalkerekes utasszllt gzsk. Az els j motoros szemlyhajk a Vci Hajgyrban 1956-ban gyrtani kezdett vzibuszok voltak, majd megjelentek a MAHART sajt fejlesztsben az jpesti hajjavtban plt 600 szemlyes kirndulhajk is. Az 1962-ben Budapest s Bcs kztt beindtott szrnyashajjrat mltn vlt idegenforgalmi nevezetessgg. Az 1960-as vekben a tolhajzs egyre nagyobb trt hdtott a Dunn. Megkezddtt a motoros vontatk tol-vontat hajv alaktsa. Elsknt a 'Miskolc' tptsre kerlt sor 1967-ben, de az ugyanebben az vben zembe helyezett 'Kszeg' mr az j tpus tol-njr egysgek prototpusa volt. A MAHART tervezi az akkor legkorszerbb szekcis hajptsi technolgit vezettk be a dunaharaszti hajpt zemben, s folyamatosan ptettek az 1300, az 1500, 1600, illetve 1800 tonns brkkat. Az Eurpa tpus njr hajk mr a csatornahajzs kvetelmnyeinek megfelelen pltek. A MAHART a korbban ptett 'Kszeg' mellett tovbbi kt njr egysggel rendelkezett. A 'Buda' (eredeti neve 'DET-1') 1977-ben a MAHART Hajjavt jpesti zemben plt, ugyanott, ahol az 1991-ben vzre bocstott 'Baross', amely jelenleg a MAHART legnagyobb s legkorszerbb folyami njr motoros ruszllt hajja. Hajzsi rszvnytrsasgunk fennllsa ta eredmnyesen szolglta a magyar gazdasg rdekeit. Idrl idre slyos vesztesgek is rtk, de a legvlsgosabb idkben is kpes volt talpon maradni. Az 1980-as vektl egyre kedveztlenebb vl gazdasgi krnyezet, a magyar hajgyrts megsznse, a dunai hajzst akadlyoz konfliktusok, a hagyomnyos klkereskedelmi kapcsolatok sztzilldsa, az llami szerepvllals cskkense kvetkeztben nemzeti hajzsunk ismt nehz helyzetbe kerlt. Gondjainak megoldsra a MAHART igazgatsga j piaci, szervezetfejlesztsi s befektetsi stratgit fogadott el. Ennek sikere az eurpai hajzsban a kvetkez vekben rvnyesl dominns tendencik helyes felismersn s megfelel llami kzlekedspolitika rvnyre juttatsn alapulhat. 1992-ben a Duna-Majna-Rajna vzi t megnyitsval 3506 kilomteres sszefgg eurpai hajzsi t jtt ltre, amit 12 000 kilomteres mellkfoly- s csatornahlzat egszt ki. Az szaki-tengertl a Fekete-tengerig hzd transzkontinentlis vzi t a belvzi hajzs eltt olyan tvlatokat nyitott, amelyek a magyar hajzs szmra is - jrszt mg kihasznlatlan - j lehetsgeket teremtettek. A tmegruk energiatakarkos s krnyezetkml szlltsa irnti igny nvekedse vrhatan maga utn vonhatja a kzti, vasti, lgi s vzi kzlekeds kztt jelenleg rvnyesl arnyoknak a hajzs javra trtn mdosulst.
Balatoni hajzs
A Balaton-Kzp-Eurpa legnagyobb tava - tbb mint 20 ezer vvel ezeltt keletkezett. A mlt szzad elejn mg jval nagyobb terletet foglalt el. Mai kiterjedse 595 ngyzetkilomter, hossza 77 km, szlessge 1,5 s 14 km kztt vltozik. A t partjainl 15 ezer ve jelent meg elszr az ember. A Balaton-vidk lakinak letben a halszat, a hajzs s a hajpts mindig jelents szerepet jtszott. A rmai korban az Aquincumot Itlival sszekt hadi t a fenkpusztai rven keresztl haladt t a Balatonon. Kzpkori okleveleink tanstjk, hogy a balatoni rvtkel helyek a honfoglals utn is megriztk jelentsgket. A tihanyi s foki rvrl 1055-ben, a flpirl 1093-ban, a hdvgirl 1430-ban tesznek elszr emltst. A 16. szzad kzepn a trkk elnyomuls elrte a Balaton vonalt. A vidk hadszntrr vlt. A vzen trk s magyar sajksok kzdttek egymssal. A trk kizse utn a mezgazdasgi termels s a kereskedelem fellnklt, ami a hajzs fejldsre is sztnzleg hatott. A hajpts alapanyagt a Balaton-mellk dlnyugati trsgben egszen a mlt szzadig fennmaradt stlgyesek szolgltattk.

9. bra: A 'Phoenix' balatoni vitorls tervrajza
A 'magyar tenger' els nagyobb vitorlst, a 'Cristoph' sszllt hajt Festetics Pl grf pttette 1753-ban. A Festetics csald - amely a 18. szzad els felben szerzett kiterjedt birtokot a Balaton-mellk dlnyugati trsgben - a-fenkpusztai rv mellett hajcstelepet ltestett, ahol kompokat, csnakokat ptettek, javtottak. Ebbl a telepbl alakult ki a fenkpusztai 'arzenl', amely idvel egsz kis flottt bocstott ki. A t kt vge kztti ruszllts sokkal gyorsabb s olcsbb volt a vzen, mint a szrazfldi utakon. A Festeticsek haji Kenesig farut, visszafel st szlltottak. A legtbb haj a keszthelyi Georgikont alapt Gyrgy grf idejben plt, akinek hajpt mestere az Itlibl hozatott Antonio Borri volt. Minden idk legnagyobb balatoni vitorls hajja, a 'Phoenix', Sebestyn 'findzsellr' tervei alapjn plt 1797-ben. A 'keszthelyi nagyhaj', mint a t nevezetessge, hamarosan orszgos hrre tett szert. A Festeticsek ngy nemzedken keresztl virgz hajzsnak a birtok zrgondnoksg al vtele vetett vget.

10. bra: Az els balatoni gzhaj, a 'Kisfaludy'
A 19. szzad kszbt tlp Magyarorszgon egyre erteljesebb gazdasgi rdekek kveteltk a kzlekedsi viszonyok korszerstst. Az 1830-as vekben a dunai gzhajzs rohamos fejldsnek indult, ugyanakkor az orszgos forgalombl kies Balaton-vidken a korbban virgz hajzs szinte elsorvadt. A hosszirny kzlekeds megsznt a tavon, csak a fontosabb rvtkel helyek riztk meg jelentsgket. Mikor nhny Balaton-mellki birtokos szorgalmazni kezdte a helyi gzhajzs megteremtst, Hertelendy Kroly Zala megyei alispn grf Szchenyi Istvn tmogatst krte a vllalkozshoz. Szchenyi a 'Balatoni Gzhajzs' cm rpiratban szmba vette a vrhat nehzsgeket, felhvta a figyelmet a kiktk ptsnek szksgessgre, kitrt a hajzsnak az idegenforgalommal, a halszattal, a vzszablyozssal, az iparosodssal s a munkahelyteremtssel val sszefggseire. Felvetette a Balaton s a Duna a Si-csatorna rvn trtn szektsnek lehetsgt is. Rendkvl erteljes szervezmunkja eredmnyeknt 1845. december 27-n sor kerlt a Balaton Gzhajzsi Trsasg alakul lsre. A trsasg els hajja, a 'Kisfaludy' fatestt az budai Hajgyrban kezdtk pteni, 40 LE-s gzgpt az angliai Penn cgtl hozattk. A haj egyes rszei tengelyen rkeztek Fredre, ahol sszeszerelst vgeztk. A hajt a 'legnagyobb magyar' 55. szletsnapjn, 1846. szeptember 21-n bocstottk vzre. A rendszeres jratokat 1847 tavaszn indtottk be, ugyanakkor elkszlt a teherszllts cljra pttetett kt uszly is. A teherforgalom meglehetsen csekly jvedelmet biztostott a trsasgnak. A szemlyforgalom is csak a fidnyre korltozdott. A hajzs forgalmra is kedvezen hatott, hogy 1861. prilis 2-n megindult a fvrost s a Balaton dli partjt sszekt vasti kzlekeds. Az j vasplyt magas vzllsnl elmosssal fenyegette a Balaton. Srgss vlt a vzszint szablyozsa, a Si-zsilip megptse, amelynek megnyitsra 1863. oktber 25-n kerlt sor. A balatoni dlhelyek - elssorban Fred - npszersge s forgalma fokozatosan emelkedett, ami a vzi sportok meghonosodst is elsegtette. Az 1867-ben megalakult Balatonfredi Yacht Egylet mg csak 25 tagot szmllt. 1881-ben Richard Young hajpt s - kihz telepet ltestett Balatonfreden. Az javaslatra alakult meg 1884. janur 28-n a hress vlt Stefnia Yacht Egylet. A 'Magyar Tenger' msodik gzhajjt s egyben els csavargzst,a 'Balaton'-t az 1872-ben megalakult Zala-Somogyi Gzhajzsi Trsulat pttette Veruda Pter jpesti hajgyrban. A haj rendszeres jratait Rvflp, Boglr s Badacsony rintsvel folytatta. Az ruszllts cljra hat fauszlyt hasznltak, amelyek fleg kvet s bort szlltottak a mr vasti sszekttetssel br dli partra. A trsasg 1876-ban csdbe ment. Idkzben a 'Kisfaludy' gzs is |