A hajzs kezdetei
A haj feltallst nem lehet egyetlen kultrhoz ktni. A trtnelem eltti ember mindig abbl az anyagbl (szksg esetn pldul ndbl, felfjt vagy csontokra fesztett brbl stb.) ksztette vzi jrmvt, amelyet a termszet a rendelkezsre bocstott. A nagy tvolsgok lekzdst, a nagy mennyisg ru szlltst lehetv tev 'igazi' hajk azonban sohasem plhettek volna meg, ha a termszetben nem llott volna rendelkezsre a hajpts idelis nyersanyaga, a fa. A fa szmos mdon felhasznlhat vzi jrmknt. A farnk kzzel, csklyval vagy evezvel kielgten irnythat a vzen. Tbb rnk sszektsvel kialakult a tutaj. A kosrra emlkeztet asszr guffkat gakbl fontk. Az indinok a nyrfa krgbl ptettek kregcsnakot, kenut. A haj igazi snek a monoxilont, az egyetlen fatrzsbl kivjt bdnhajt tekinthetjk. Feltallsra csak fldmvelk lehettek kpesek, akik mr olyan szerszmokkal s ismeretekkel rendelkeztek, amelyekkel a fld termkeit feldolgoztk, hzat ptettek, agyagednyt gettek, vsznat szttek. Csakis ilyennpek lehettek kpesek arra, hogy egy tmr fatrzsbl vzi kzlekedsre, teherszlltsra alkalmas klnleges 'szerszmot', hajt alkossanak. Mindez vezredek hossz sora alatt - feltehetleg i.e. 15 000 s 4000 kztt - ment vgbe. A hajzs fejldsnek ez az els s leghosszabb korszaka Fldnk egyes tjain, a termszeti npek szmra mg ma sem fejezdtt be.
A hajzs fejldse az korban
Az els tengeri vitorlsok tbb mint hatezer ve a Csendes- s az Indiai-cen vzein jelentek meg. Az kor kezdetn e trsg haji az eurpainl mg jval magasabb sznvonalat kpviseltek (pldul knai dzsunkk), fejldsk azonban megrekedt. Az, hogy a hajzs idvel globlis lptkv vlhatott, az eurpai fejlds eredmnye, amelynek gykerei az kori Egyiptomig vezethetk vissza. Egyiptom slakosai szmra az orszgot a sivatag szoros lelsben tszel Nlus tette lehetv az egyetlen hatkony kzlekedsi mdot, a hajzst. A fban szegny orszgban kezdetben a bven term papiruszndbl kszltek a hajk. Meghajtsukra - az evezkn kvl - a hajtest laza szerkezete miatt lbakon ll bakrbocon rgztett magas s keskeny vitorlt hasznltak, amit csak htszlben tudtak hasznostani. A hajt kormnyevezvel irnytottk. A szlltsi ignyek nvekedsvel i.e. 4000 krl indult meg a cdrusfa beszerzse Fncibl (ma Libanon), ami a ksbbiekben nagyobb, tengerll hajk ptst is lehetv tette. A frak gyakran vettk ignybe a fnciai hajsok szolglatait, a hajzs egyre jobban az befolysuk al kerlt. Idvel megjelent a khorgony alkalmazsa, a kzben tartott evezket felvltottk a rgztett gzsevezk, a bakrboc helybe alacsony s szles ngyszgvitorlval felszerelt rvid pznarboc kerlt. Az i.e. 7. szzad vgn II. Nek haji krbehajztk Afrika partjait, az egyiptomi hajzs mindazonltal megmaradt a parthajzs keretei kztt. Egyiptomtl eltren az gei-tenger partvidkn a hajptshez kivl alapanyagot szolgltattak a fenyflk s a tlgy. A trsgben Krtn jelentek meg az els gerincre, bordra ptett, sr sorokban elhelyezett evezkkel hajtott hajk. Gerinck dforrban vgzdtt. E tpuson i. e. 2000 krl jelent meg a vitorlahasznlat. I.e. 1700-1600 kztt a krtai tengerszek uraltk a Fldkzi-tenger keleti medencjt. Az i.e. 1400 krl helykbe lp akhjok haji is a krtaiak tapasztalatai alapjn kszltek. Az i.e. 1200 krl a Fekete-tenger fel vezet tvonalat elzr Trja ellen vonul flottjuk 'gyors rpt', 'nagy bl' (Homrosz) hajkbl llott. A trjai hbor utni vszzadokban bontakozott ki a grgk tengeri expanzija.
1. bra: Odsszeusz hajja egy i.e. 5. szzadi vzakpen
A tengeri kereskedelemben a hosszjrat hajzs megteremtse rvn i.e. 1200 krl mr vezet szerepet jtsz fnciai vrosok szintn a krtai hajptsi mdszereket vettk t. Egyre szaporod kereskedelmi lerakataik kzl Karthg jutott vezet szerephez. A kapcsolatokat kereskedelmi hajkkal tartottk fenn, amelyek vdelmre ers hadiflottt szerveztek. Hadihajikon k alkalmaztk elszr a ktsorevezs meghajtst (diera, birema). Az i.e. 8-7. szzadra elklnlt a kereskedelmi s a hadihajk tpusa. A kerekded, tengerllbb kereskedelmi haj nagy tmeg ru befogadsra szolglt. Vitorlja mellett evezt csak kisegt eszkzknt hasznltak. A hossz s keskeny hadiglykat a gyorsasg s a j manverezkpessg jellemezte. A hajt egy vitorla hajtotta, de harchelyzetben az evezk volt a f szerep. Legnagyobb sebessge kb. 16 km/ra lehetett. Orrbl dforr (rostrum) meredt elre, amellyel lket tttek az ellensges haj oldaln. A diert az i. e. 6. szzadban a grgk is tvettk, majd megjelentek a hrom evezsoros hajk is. Az athni triera akkor vlt fogalomm, mikor a grg flotta i.e. 480-ban a Szalamiszi-blben legyzte Xerxsz hatalmas szmbeli flnyben lv, nagymret, de lomhbb hajkbl ll flottjt. Az i. e. 3. szzadban egy j tengeri hatalom jelent meg a trsgben. I.e. 264-ben a Karthgval hborba lp Rma - ellenfele hajit lemsolva - hatalmas flottaptsbe kezdett. A hborskods Karthg teljes pusztulsval vgzdtt. Az i.e. 228-ban az illr kalzok felett aratott jabb gyzelem rvn Rma kezbe kerlt j hajtpus, a liburna gyorsasg s manverezkpessg tekintetben minden eddigit tlszrnyalt. Rma az i.e. 1. szzad msodik felre korltlan r volt a Fldkzi-tengeren.
2. bra: Rmai kereskedelmi haj i.e. 100 krli brzolsa
A Rmai Birodalomban hasznlt kereskedelmi hajtpus, a szidoni haj az i. sz. 2. szzadba nrte el fejlettsgnek legmagasabb fokt. Zmk testvel, hatalmas fvitorljval s az elhajn ferdn elremered rbocra felvont artemonvitorljval megszokott kp volt az egsz Fldkzi-tengeren. A korabeli brzolsokon egyes kishajk rd- (pnyvs) vitorlzatot viseltek, egy pireusi srkvn pedig mr a valsznleg arab hatst tkrz hromszglet 'latin'-vitorla lthat. Az i.sz. 476-ban a Nyugatrmai Birodalom buksval vget rt az kor. Az korban a hajzs hatalmas fejldsen ment keresztl, mgis megllapthat, hogy az antik vilgban a navigci, a hajzs tudomnya mg kezdetleges fokon llt. Az irnyt nappal a Nap, jszaka a csillagok llsa mutatta. A hajzsi segdeszkzk kzl csak a fldrajzi szlessg megllaptst szolgl asztrolbiumot, a mlysgmrt s a parti jelzseket, pldul jelztzet ismertk. A hajzs a legkockzatosabb vllalkozsok kz tartozott. Anakharszisz, az i.e. 6. szzadban l grg blcs nem alaptalanul osztotta az embereket a kvetkez hrom csoportra: lk, holtak, tengerszek.
A hajzs fejldse a kzpkorban
Az eurpai hajpts kt - egymstl sokig fggetlen dli s szaki - gbl eredt. Dlen, a Fldkzi-tengeren a Nyugatrmai Birodalom bukst kvet szzadokban a hajzs visszaesett, sok mindent (pldul a derkvitorla s az orrrboc hasznlatt) elfelejtettek, amit csak a kzpkor vgn alkalmaztak jra. Az antik hagyomnyok folytonossgt az 1453-ig fennll Keletrmai Birodalom biztostotta. A biznci hajk kzl leginkbb a glya tpus kt evezsoros, dforros dromonok tntek ki. rbocukon a kora kzpkortl ltalnoss vl latinvitorlt viseltek. Fedlzetkn kt, gerendkra szerelt toronyszer bstya llt. A Flkzi-tenger nyugati medencjben (egszen a 18. szzadig) szintn a glya maradt az ltalnosan hasznlt hadihaj, de mr dforr nlkl. A kzpkor folyamn tovbbra is a Fldkzi-tenger maradt a kereskedelem kzpontja, amelynek monopliumrt az Amalfi, Pisa, Genova s Velence kztt foly vetlkedsbl az utbbi kerlt ki gyztesen. A velencei glyk nem csak hadihajknt szolgltak, de tvolabbi s veszlyesnek tlet vizeken kereskedelmi clokra is ezeket hasznltk. A glyk ptsmdja alig vltozott. jtst csak a kt evezkormnyt felvlt, szakrl szrmaz kormnylapt jelentett, amely a 14. szzadban itt is megjelent. Jelentsebb vltozsokon ment keresztl a kereskedelmi vitorls tpusa. A kzpkor elejn kialakult a karvelpalnkozs (a bordkra szegezett palnkok egyms mell illeszkednek). A ngyszgvitorlt itt is hromszgletre cserltk. A dli vitorls haj, a nao (nave, nef) mr hrom rbocot viselt. Az elrboc a legmagasabb, az utna kvetkezk egyre alacsonyabbak voltak. A nanl kisebb s karcsbb pts karavella els emltst egy 1255-bl szrmaz portugl kziratban tallhatjuk. A 14. szzadban a Fldkzi-tengeren kifejld j tpus a karakk. Karvelpalnkozsa s az rboc melletti ktlhgcs a dli hajk jellegzetessge, kormnylaptja mr szaki hatst tkrz. A szles, hasas pts hajtest ffedlzete felett ell s htul kt fedlzetet viselt. A magas, hromszglet elbstya tlnylt a haj orrn. Vastag, tbb gerendbl sszecsolt frbocot viselt, rajta egy szintn szaki hatst tkrz hatalmas ngyszgletes trzsvitorlt, felette egy kis derkvitorlt. A frboc mellett szinte eltrplt az egy keresztvitorlt visel elrboc s a latinvitorlt hord tatrboc. A 15. szzad vgn az orrrboc alatt megjelent a vakvitorla. Az szak-eurpai hajpts s hajzs kifejldse a dlitl eltr hagyomnyokra vezethet vissza. A skandinviai germn trzsek a 8. szzadban kalztmadsokkal, portyzsokkal lptek a trtnelem sznpadra. Magukat harcosoknak, vikingaroknak neveztk. 844-ben Hispnia partjainl kalandoztak, 860-ban eljutottak Izlandra, 876-ban Grnlandra. 912-ben megtelepedtek Normandiban is. Hajik 1000 krl tbb alkalommal elrtk szak-Amerika partjait is. A vikingek mr gerincre, hajtre ptettk klinker (egymst a tetcserepekhez hasonlan rszben fed) palnkozs hajikat. A tlgyfbl kszlt alacsony s karcs hajtest magasra nyl orr- s tatrszt srkny- vagy kgyfej dsztette. Innen ered a nagyobbak drakar (srkny), a kisebbek snekar (kgy) elnevezse. Az egy ngyszgvitorlval felszerelt egyrbocos evezs-vitorls hajkon maguk a harcosok eveztek, a hajpalnk fels peremre erstett pajzsaik mintegy sorfalat alkottak. A vikingek e hadi jrmveken kvl rvidebb s szlesebb knarrokat, szllthajkat is ptettek. Az szaki haj tpusa a viking hajbl fejldtt tovbb. A 12. szzadtl az szak-eurpai hajzsban a Hanza-szvetsg (a Kln, Brma s Tallinn kztt tallhat kereskedvrosok trsulsa) jtszott egyre jelentsebb szerepet, amelyet a szlltmnyoknak a kalzok elleni kzs vdelmre s az szak-eurpai kereskedelemben az egyeduralom megszerzse cljbl hoztak ltre. Az szaki kereskedelmi hajk a 12. szzad folyamn egyre szlesebb s magasabb vltak, a korbban kiemelhet padozat szilrdan beptett fedlzett alakult t. Az egyetlen keresztvitorlval elltott egyrbocos hajk orrn s tatjn megjelentek a lrsekkel elltott el- s tatbstyk. A kormnyzs kezdetben a haj oldaln lv kormnyevezvel trtnt, de a 12. szzad vgi brzolsok mr dnt fontossg (a dli hajkon csak a 14. szzadban alkalmazott) tallmny, a tattre szerelt kormnylapt megjelenst tanstjk. Az gy kialakult j hajtpus a kogge. A 15. szzadban az szaki hajkon jabb vltozsok jelennek meg. Dli hatst tkrz a (Fldkzi-tengeren mr a 13. szzadtl ltalnos) kt, majd hrom rboc alkalmazsa. Egy 1489-bl szrmaz lbecki kpen mr olyan ngyrbocos lthat, amelynek kt hts rbocn latin hromszgvitorla tallhat, ami az szaki s a dli hajpts egyre szorosabb egysgeslsre mutat. Az szaki haj a 15. szzadban gy kialakul tpusa volt a hulk.
A nagy fldrajzi felfedezsek kora
A kzpkor folyamn kt nagy esemny, a trkp s az irnyt feltnse vitte elre a hajzs mestersgt a Fldkzi-tengeren. Az irnyt a 12. szzad folyamn az arabok kzvettsvel kerlt Eurpba (Knban mr a 3. szzadban ismertk a 'dlmutatt'). Mr az egyiptomiak s a grgk is rendelkeztek trkpekkel, de tengeri trkpekrl szl feljegyzs csak 1248-bl maradt rnk. A kzpkor vgn hatalmas lendletet adott a navigci tudomnynak Tengersz Henrik portugl herceg, aki 1415-tl minden energijt a hajzs fellendtsre fordtotta. Sagresban megalaptotta a vilg els tengerszeti akadmijt. Alapos szmtani, csillagszati s fldrajzi kpzsben rszesl kapitnyait egyre hosszabb utakra kldte, beszmolik alapjn egyre pontosabb trkpeket rajzoltatott. Clja az volt, hogy a trk birodalmat kikerlve rjk el Indit, j utat nyitva a tvol-keleti kereskedelem szmra. 1486-ban Bartolomeo Diaz hrom hajval nyugatrl megkerlte Afrika dli cscst (ksbb Jremnysg foka), majd a keleti partok mentn a Bushman-foly torkolatig hajzott. Innen a legnysg hazatrsre knyszertette.
3. bra: Karavella, ilyen volt a 'nina' s a 'Pinta' is.
Mig a portuglok Afrika megkerlsvel trekedtek a mess keletre, a spanyol szolglatba ll genovai tengersz, Kolumbusz nyugat fel kereste az Indiba vezet utat. Koncepcijt az olasz Toscanelli 1474-ben ksztett vilgtrkpre alapozta. Vezetsvel 1492. augusztus 3-n Palos kiktjbl futott ki egy karakk s kt karavella, a 'Santa Maria', a 'Nina' s a 'Pinta'. A Kanri-szigeteknl a 'Pinta' el- s frbocnak latinvitorljt keresztvitorlzatra cserltk. Szeptember 6-n ismt nekivgtak az ismeretlennek. Harminct napi hajzs utn, oktber 11-n jjel 2 rakor a 'Pinta' rbockosarban rkd matrz szrazfldet jelzett. Az gy elrt szigetet (San Salvador) Kolumbusz a spanyol kirly nevben birtokba vette. Megkezddtt Amerika meghdtsa. Kolumbusz mg hromszor hajzott az j fldrszre, de vgig abban a hitben lt, hogy India keleti partjainl hajzik. Azt, hogy a nyugat fel hajzva elrt szrazfld klnll kontinens, elsknt Amerigo Vespucci ismerte fel (1499-1500), ezrt az 'jvilg', az nevt viseli.
4. bra: Karakk, ilyen volt Kolumbusz hajja, a 'Santa Maria'
1497. jlius 8-n a portugl Vasco da Gama ngy hajjval ismt Afrika megkerlsvel indult keletre. Erfesztst siker koronzta, 1498. mjus 18-n elrtk Indit. Eddig a keleti ru (selyem, indig, fszerek stb.) knai, indiai, arab kereskedk lncn t jutottak a Kzel-Keletre, majd Velence kzvettsvel Eurpba. E lnc most megszakadt. A portuglok a felfedezt utn hadiflottval trtek vissza, s kezkbe ragadtk a keleti kereskedelmet. A Kzp-Amerikban egyre inkbb elretr spanyolok szmra 1513. szeptember 29-e hozta meg a kvetkez nagy felfedezs dicssgt, mikor a Tehuantepeci-fldszoros (ma: Panama) egyik hegycscsrl Balboa megpillantotta a Csendes-cent. Egy spanyol szolglatba lp portugl tengersz, Magelln vezette azt az t hajbl ll expedcit, amely 1519. szeptember 20-n futott ki a Guadalquivir torkolatbl, hogy Dl-Amerikt dlrl megkerlve megkeresse a Csendes-cen fel vezet tjrt. Az t viszontagsgai kztt Magelln mr kt hajt elvesztett, mikor 1520. november 28-n kijutott a 'Dli-tengerre'. Az t htralv rsze mg viszontagsgosabbnak bizonyult. Egy szigetlakkkal vvott csetepatban maga Magelln is lett vesztette. Az expedciban rsztvev t hajbl s 265 emberbl mindssze egy haj s 18 tengersz jutott haza, amikor 1522. szeptember 22-n a 'Victoria' a Fld els krlhajzst befejezve visszarkezett a Guadalquivir torkolathoz. Az Atlanti- s a Csendes-cen kztti tengerszoros felfedezse s Magelln tj valsgos forradalmat idzett el a fldrajzban. Kiderlt, hogy a fldgmb felletnek nagyobb rszt nem a szrazfld, hanem cen foglalja el, s bebizonyosodott az egysges Vilgcen ltezse.
A hajzs fejldse az jkorban
A 16. szzadban a dli s szaki tpusokbl kialakul eurpai hajpts egysges hajtpust teremtett. A gallion, amely dlen s szakon egyarnt a tovbbi fejlds alapja lett, kis eltrsekkel mr minden nemzetnl nagyjbl azonos volt. Mg a karakk s a karavella felfedezhajk voltak, a gallion mr a gyarmatosts tmasztotta j kvetelmnyeknek megfelelen plt. Az j hajkat nagyobbakra, szilrdabbakra terveztk, tbb gyt hordoztak, s a hajtrzsben s a fedlzeti felptmnyekben egyarnt tbb fedlkzzel kszltek. Hrom-ngy, tbb rszbl ll magas rbocot viseltek, gy tbb vitorlt is szerelhettek rjuk, ami nvelte a gyorsasgot. A tbb kisebb vitorla alkalmazsa azzal az elnnyel jrt, hogy ezeket knnyebben lehetett kezelni. Az eddigi kerek helyett megjelent a szgletes, lapos vgzds tat. A 16. szzad a portugl s spanyol hajzs nagy szzada volt. A felfedezutak a kezkre juttattk az addig ismeretlen j vilgot, amelyet 1493-ban a ppa megosztott kzttk. A portuglok s spanyolok fltkenyen riztk felfedezseik titkait s trkpeiket. Tengeri tjaikon nem trtek idegen hajt. A tbbi - a vilg felosztsbl kimaradt - nemzet hajsai ezrt elbb ms utakat, tjrkat kezdtek keresni India fel. A sikertelen felfedezutak helyett vgl kifizetdbbnek tnt a spanyol hajk fosztogatsa, a kalzkods. Az angol tengerszek - akiknek zskmnybl az ket hallgatlagosan tmogat angol korona is rszesedett - hamar r is trtek erre a foglalkozsra. Kzlk a leghresebb Francis Drake volt, aki 1577-ben miutn kirabolta Valparaiso vrost, elfogta a nagy, aranyat szllt 'Cagafuego' hadihajt, majd msodikknt krlhajzva a Fldet a Csendes-cenon t hazavitorlzott, ahol a kirlyn lovagg ttte. Az ilyen incidensek rvidesen nylt hborhoz vezettek Spanyolorszggal. II. Flp spanyol kirly az angolok s a hollandok ellen kldte hatalmas hajhadt, a 'Gyzhetetlen Armadt', de 1588-ban, a dnt tkzetben veresget szenvedett a lnyegesen jobb tzrsggel rendelkez kisebb angol hajktl, s ezzel vgleg megfosztotta a spanyolokat a vilgtengerek fltti uralomtl. A 17. szzad elejn Hollandia s Anglia is a gyarmatost hatalmak sorba lpett. A tengeri hadviselsben az gyk a 14. szzadtl egyre jelentsebb szerepet jtszottak. Elhelyezskre elszr az el- s a hts bstykat hasznltk, a 16. szzad elejn az tegsor a ffedlzet al kerlt. A ksbbiekben egyms fltt tbb sorban elhelyezett tegek teljesen talaktottk a harcmodort is. A hajk igyekeztek oldalaikkal fordulni egyms fel, hogy az ellenfelet tegeik teljes tzerejvel raszthassk el. A 16. szzadban a navigci terletn is tbb fontos jts szletett. Az irnytt az olasz fizikus, Cardano tallmnyt alkalmazva a haj ingadozst ellenslyoz felfggesztsre szereltk. A tengerszeti irnyt kzpontja a haj tengelybe volt lltva, s ugyanakkor a hajtengely vonalt jelezte az irnyt peremn lv vons, a kormnyvons is. A nehzkes asztrolbiumot felvltotta az egyszerbb s pontosabb 'Jkob botja'. A szzad vgn jelent meg a Davis-fle kvadrns is. A hajzs legnehezeb problmja - megbzhat rk hinyban - tovbbra is a fldrajzi hosszsg meghatrozsa maradt. Angliban a 16. szzad msodik felben mr emltik a haj sebessgnek mrsre szolgl logot, de ez csak a kvetkez szzadban terjedt el ltalnosan. Fontos lpst jelentett a trkpszet tern a flamand Mercator (1512-1594) jtsa. a fldgmb kpt egy skban kiterthet hengerpalstra vettette. A Mercator-vetlet szgtart, ami a hajzsban nlklzhetetlen kvetelmny. Az eljrst Halley tkletestette 1695-ben. A 17. szzad elejre a gallionbl kifejldtt a barokk kor velt formj 3 rbocos hajtpusa. A 17. szzad kzepig a hajk csatarend nlkl harcoltak. 1653-ban rendelte el az angol Admiralits (amelyet mg VIII. Henrik hozott ltre 1546-ban), hogy a hajk egyms nyomvonalban haladva harcoljanak, hogy oldaltegeik teljes tzerejt kihasznlhassk. E csatasorrl kezdtk a nagy hajkat sorhajknak nevezni, majd nagysguk szerint osztlyokba sorolni. A szzad msodik felben jelent meg a francia eredet tpus, a fregatt. Ennek vitorlzata azonos a sorhajkval, de mreteiben kisebb volt. A hadihajk fejldsvel prhuzamosan Hollandiban egy j kereskedelmi hajtpus szletett, a dombor has fleute. Ez a gallionnl kisebb merlse ellenre azzal csaknem azonos hordkpessg haj volt. Szles s bls testt a sekly hollandiai kiktk feltteleihez szabtk. Elsknt a hollandok ptettek hajkat elmleti tervek s rajzok alapjn. Ugyancsak Hollandiban alakult ki a jacht tpusa is, amely kis egyrbocos, rd- vagy gvitorlzat haj volt. A 17. szzadban a legtbb kereskedelmi hajval rendelkez Hollandia uralta a tengereket, majd az Anglival s Franciaorszggal vvott hbork visszavetettk msodrend tengeri hatalomm.
5. bra: Fregatt tpus francia hadihaj
A 18. szzadban a tengerek fltti uralom krdse az angolok s a francik kztt okozott viszlyokat. E szzadban vlt az angol flotta azz az imponl szervezett, amely az sszes tbbi tengerszet mintakpl szolglt. A hegemnirt folytatott angol-francia sszecsapsok sorozata 1701-ben a spanyol rksdsi hborval indult. 1805. oktber 21-n Spanyolorszg partjainl, a Trafalgar-fok kzelben kerlt sor az utols olyan nagy tengeri tkzetre, amelyben vitorls hajk csaptak ssze. A Nelson admirlis ltal vezetett angol flotta elspr gyzelmet aratott a spanyol-francia szvetsgesek felett. A 18. szzadban a navigci tern tkletesedett a szgmrs. Az elszr 1731-ben Hadley ltal alkalmazott kttkrs megoldssal egyszerre lehetett megfigyelni a horizontot s a mrni kvnt gitest magassgt. A szzad vgn megjelent a mig hasznlatos szextns. Megolddott a fldrajzi hosszsg megllaptsnak krdse is: John Harrison angol cs 1735-ben ksztett kronomtere nmi tovbbfejlesztssel tkletesen megfelelt a tengerhajzsnl val alkalmazs kvetelmnyeinek. E szzad sorn az elz szzad hajtpusa fejldtt tovbb. A hajtest nagyobb lett, s a korbbi velt formt egyenesebb, majd teljesen vzszintes vonalvezets vltotta fel. A nagysg nvekedsre jellemzek az elrsok vltozsai. Mg 1689-ben az els osztly francia sorhajk elrt hossza 52,81 m volt, ez 1786-ban mr 63,60 m lett. Nagy jelentsg jts volt az ttteles kormnyszerkezet s a kormnykerk megjelense, amely a kormnylapt jval nagyobb kitrst tette lehetv. Az angolok 1761 ta ksrleteztek a hajtest fmmel val bortsval, a hajtestre teleped kagylk s csigk ellen. 1780-tl a rzlemez borts ltalnosan elterjedt. ltalnoss vlt a szrnyvitorlk hasznlata is. A tatrboc latinvitorlzata is megvltozott, a hts vitorlt fell egy rdra (gaff) ktttk, amely villsan illeszkedett az rboc trzshez. E vitorla mg ksbb alul is kapott egy merevtrudat (boom). A kereskedelmi hajk ptse alig trt el a hadihajktl. Tovbb fejldtek a mr az elz szzadban is ltez kisebb hajtpusok (brigg, snow, ketch, kutter) is, amelyek azutn a 19. szzadban kaptk meg vgs alakjukat.
A legjabb kor vitorls haji
A 19. szzad folyamn a nagy sorhajk elrtk fejlettsgk legmagasabb fokt, amelyet a fakonstrukci mg lehetv tett. (Az 1847-ben vzre bocstott 'Valmy', az utols francia sorhaj 64 m hossz s 17,40 m szles volt.) A hajptsben a legnagyobb vltozst a fmek alkalmazsa jelentette. Elbb vegyes - fa s fm - gynevezett kompozithajk pltek, majd megjelentek a vas-, illetve az aclhajk. (Az els vastest hajt, a 'Trial'-t a birminghami John Wilkinson ptette 1787-ben.) A kompozithajkon csak a bordk voltak vasbl, a hajt s a palnkozs mg fbl kszlt. A vegyes pts, majd a fmtest hajkon megjelentek a fmrbocok is. A vitorlzatban is trtnt vltozs. A nagy derkvitorlkat kettosztottk. Ez megknnytette kezelsket. Ksbb ugyangy megosztottk a sudrvitorlkat is. A vitorlk bevonsra fggleges felhzkteleket kezdtek hasznlni. A 19. szzadban - a klipper kivtelvel - a haj tpusait mr kizrlag vitorlzatuk alapjn klnbztettk meg. A fregatt teljes vitorlzat hromrbocos tps volt, mindhrom rbocon keresztvitorlkkal, a tatrbocon alul egy gvitorlval. A bark ugyancsak hromrbocos, amelyen az els kettn keresztvitorlzat, a tatrbocon csak gvitorlzat tallhat. A szzad vge fel 4-5 rbocos barkok is pltek. A barkentin hromrbocos, de csak elrboca keresztvitorlzat, f- s tatrbocn gvitorlzatot visel. A brigg ktrbocos, mindkettn keresztvitorlzattal, frbocn egy gvitorlt is viselt. A szkner eredetileg Amerikbl szrmaz ktrvocos volt, elrbocn elbb egy, majd kt keresztvitorlt, frbocn pedig gvitorlt viselt. Az ebbl kifejld latin szkner egyre tbb rboccal s kizrlag hosszvitorlzattal volt felszerelve. A vilg leghresebb szknere, az 'America' 1851-ben megnyerte a Wight-szigeti regattt, ettl kezdve rendezik meg a rangos Amerika-kupa-versenyeket. A vitorlspts e ksi felvirgzshoz Anglia j tengeri vetlytrsa, az Amerikai Egyeslt llamok hajgyrai is hozzjrultak. A vitorls hajk fejldse a klipperek megjelensvel rte el a cscst. Klippereket 1832-tl kezdtek pteni az amerikai Baltimore-ban. A Baltimore-kliperek elbb szkner-, vagy briggvitorlzatot viseltek, ksbb hromrbocos fregattvitorlzatv fejldtek. Az amerikai s ksbb az angol klipperek minden idk legszebb s leggyorsabb vitorlsai voltak. E hajk hosszabbak s keskenyebben voltak az eddigieknl, s orrkikpzsk is sokkal karcsbb s lesebb volt, mint a korbban plt hajk. Ennek az ptsmdnak, valamint hatalmas vitorlzatnak ksznhette a klipper 6-8 csoms tlagsebessgt, igen kedvez szlben pedig a szinte hihetetlen 18 csoms sebessget, amely a ksbbi gzhajk teljestmnyt is fellmlta. (1 csoms sebessggel halad az a haj, amely rnknt 1 tengeri mrfldet, azaz 1853 mtert tesz meg.) E hajk nagy szerepet jtszottak a tvol-keleti kereskedelmi forgalomban, az ru- s szemlyszlltsban egyarnt. A 19. szzad a vitorls hajk aranykora volt, de ragyogsra mr a szzad elejtl egyre terjedelmesebb rnykot vetett a megjelen gzhajk kmnynek fstje. A nem okvetlenl gyors szlltst ignyl ruk tengeri szlltsnl egy ideig mg kifizetdbb volt az olcsbb zemeltets vitorlsok alkalmazsa, de a 20. szzad elejn ez a sok ezer ves meghajtsmd kiszorult a kereskedelmi hajzsbl.
A gphajzs kibontakozsa
A kzhiedelem ellenre a gzhaj nem a 19., hanem mg az elz szzad szltte. Elsnek a francia Denis Papin ksrletezett vele 1707-ben. 1783-ban Jouffroy d'Albans mrki a Saone folyn sikeres utakat tv gzhajja mg csak klnc ksrletnek szmtott. Nem kapott kell figyelmet Robert Fulton els, 1797-ben a Szajnn bemutatott gzse sem. Az els gzhaj, amelynek nemcsak a prbajratai voltak sikeresek, hanem az zembe helyezs utn is megfelelt a hozz fztt vrakozsoknak, a 'Charlotte Dundas' volt. 1801-ben Lord Dundas megbzsbl William Symington ptette azzal a cllal, hogy a dereglyket vontat lovakat e farkerekes gzs vltsa fel a skciai Clyde-csatornn. Azonban a gtfalat a haj keltette hullmoktl flt part menti telektulajdonosok tiltakozsa miatt a haj zemeltetst hatsgilag betiltottk. A gzhajt csak 1807-tl kezdtk igazn komolyan venni, amikor Fulton megptette a 'Clermont'-ot. A laptkerkkel hajtott gzhaj 32 ra alatt 240 km-t tett meg a Hudson folyn. A vitorlsokhoz szokott tengerszek eleinte csak a vitorlval is rendelkez gzhajkon reztk magukat biztonsgban. 1819-ben a 'Savannah' Amerikbl Eurpba tartva vitorli mellett mr gzgpet is hasznlt. 1838-ban Julius Smith 'Sirius'-a, majd Isambard Kingdom Brunel 'Great Western'-je mr kizrlag gzhajtssal szeltk t az Atlanti-cent. A gzsk Bristolbl New Yorkba 16 nap alatt tettk meg az utat, visszafel a Golf-ramlattl segtve 13 nap alatt. (A vitorlsok menetideje ezen az ton 30-45, illetve 18-25 nap volt.) Ettl fogva a vitorla helybe egyre inkbb a gzhajts lpett.
6. bra: Robert Fulton gzhajja, a 'Clermont'
Az els gzhajk laptkerekes meghajtssal pltek. A laptkerk azonban a tengerhajzsban nem bizonyult kielgtnek. A megfelel megoldst a hajcsavar jelentette. Els - 1836-ban az 'Archimedes' gzsn trtnt - gyakorlati alkalmazsa az angol F.P. Smith nevhez fzdik. Az 1840-es vekben megindult a csavargzsk ptse, de a laptkerk s a hajcsavar hvei kztti vita csak 1845-ben dlt el, amikor a brit Admiralits egy sajtos ktlhz versenyt rendezett kt 200 LE teljestmny gzhaj kztt. Az eredmny meggyzen bizonytotta a hajcsavar flnyt, a 888 tonns 'Rattler' csavargzs 2,8 csoms sebessggel vonszolta maga utn a vizet vadul csapkod 800 tonns 'Alecto' kerekes gzhajt. A hajcsavar a hadihajkon is alkalmazhatv tette a gzgpet. Az els pnclos hadihajt, a 'La Gloire' vitorls-gzs fregattot Dupuy de Lome tervei alapjn toulonban ptettk 1857-59 kztt. Az els kizrlag gzzem hadihaj az szak-amerikai polgrhborban az szakiak rszre a svd Ericsson ltal 1861-ben ptett 'Monitor' volt. A korszellemre jellemz kurizumnak szmt a Brunel ltal 1858-ban teljesen vasbl ptett 'Great Eastern', amelyet - biztos, ami biztos - laptkerkkel, hajcsavarral s vitorlkkal is felszereltk. A 28 500 tonns, 211 m hossz zemeltetse (napi sznszksglete 330 tonna, sebessge 14 csom) nem volt gazdasgos. Legnevezetesebb vllalkozsa az Atlanti-cen alatt hzd els tvrkbel lefektetse volt. Az els menetrendszer postajratot Eurpa s szak-Amerika (Liverpool-New York) kztt 1840-ben a 'Britannia' gzssel indtotta meg Samuel Cunard. Az 1850-es vektl a hajstrsasgok transzatalanti jrataikon egyre nagyobb szemlyszllt gzsket lltottak forgalomba. E hajkon 1897-tl fokozatosan a gzturbina vltotta fel a hagyomnyos gzgpeket. Ezutn mg nagyobb utasszlltkat ptettek. A trsasgok kztti rivalizls jegyben dz vetlkeds folyt az atlanti tkel forgalom leggyorsabb hajjt megillet 'Kk Szalagrt'. A Cunard Line 1907-ben ptett 'Mauretnia' gzse tbb mint hsz ven t birtokolta a Kk Szalagot. E vetlkeds jegyben ptette meg a belfasti Harland and Wolf hajgyrban a White Star Line hajzsi trsasg az 1912-ben szolglatba lltott - elsllyeszthetetlennek tartott hajzsi trsasg az 1912-ben szolglatba lltott - elsllyeszthetetlennek tartott - 270 m hossz, 28 m szles, a gerinctl a kmnytetkig 52 m magas utaszlltjt, a 'Titanic'-ot. A hrom hajcsavart hajt - sszesen 55 000 LE teljestmny - ktdugattys gzgp s egy turbina 24-25 csoms (kb. 45 km/h) sebessg elrst tette lehetv. A hatalmas haj 1912. prilis 10-n azzal a cllal indult el Southamptonbl New York fel, hogy elhdtsa a Kk Szalagot. A tl magabiztosan, teljes sebessggel halad haj prilis 14-n jjel sszetkztt egy jgheggyel, mely flhastotta a 16 vzzr rekeszre osztott hajtest els 6 kamrjnak falt. A lken keresztl vz rasztotta el a hajt, amely prilis 15-n hajnalban a hullmsrba merlt. E tragdia hatsra szletett meg szmos a hajzs biztonsgt szolgl - pldul a ktelez rdigyeletre s a valamennyi utas befogadshoz elegend mentcsnak biztostsra vonatkoz - nemzetkzi elrs. A gphajzs trtnetben j fejezet nylott - a gzhajkat azta teljesen kiszort - dzelmotoros hajk megjelensvel. Az els nagyobb tengeri csavaros motorhaj, a 'Seelandia' a Dn Kelet-zsiai Trsasg szmra Koppenhgban plt 1912-ben. Az sz luxuspalotk kora idkzben lejrt. A hosszabb tvolsgokon trtn szemlyszllts tern a sokkal gyorsabb replgpekkel szemben a hajzs versenykptelennek bizonyult. A nagy utasszlltkkal 1945 utn mr csak - a turizmus szolglatban - tengeri krutazsokon tallkozhatunk. A hajzs jelentsge azonban szzadunkban sem cskkent. Korunk hajit a specializlds, az j funkcikhoz val alkalmazkods jellemzi.
Specilis hajk
Tankhajk: Az els, az 1870-es vekben ptett olajszlltkat kveten 1885-ben a nmetek megptettk a hromrbocos 'Glckauf' tartlyhajt, mely vlaszfalakkal elklntett rekeszeiben 3000 t olajat tudott szlltani. 1967-tl, a Szuezi-csatorna lezrsa utn a tartlyhajk afrika megkerlsre knyszerltek. 1966-ban megplt az els szupertankhaj, az 156 000 tonns 'Tokyo-Maru'. Megkezddtt az akr 550 000 tonns szupertankerek korszaka. 1975-ben a Szuezi-csatornt ismt megnyitottk, s a tartlyhajk mretei jra cskkeni kezdtek. Kontnerszllt hajk: 1925-ben, Nagy-Britanniban kerlt sor elszr a tengeri kontneres szllts alkalmazsra. A kontnerszllt hajk ki- s berakodsa tszr-hatszor gyorsabb, mint a hagyomnyos teherszlltk. Az gy tovbbtott ruk biztonsgosabban, srls nlkl jutnak clba. LASH tpus hajk: 1969-ben az 'Acadia Forest'-tel j tpus jelent meg a tengereken. A LASH (Lighter Aboard Ship) rendszer hasonl a kontnerszlltshoz, csak itt az anyahaj szekrnyes formj uszlyokat szllt, amelyeket a berakods eltt s a kirakods utn vontatk tovbbtanak. Ro-Ro hajk: A 'Roll-on/Roll-off' rendszer lnyege, hogy a haj nem kontnereket szllt, hanem trakods nlkl kzvetlenl tovbbtja a kerekes ruszllt jrmveket. Tengeri kompok: Tengeri komp els zben 1931-ben szelte t a La Manche csatornt. Ezt kveten egyre nagyobb - vasti szerelvnyeket s tbb szz gpjrmvet is tovbbt - komphajk pltek, melyeken j meg j technikai megoldsokat alkalmaztak. 1968-ban a La Manche csatornn megjelent az els lgprns (hovercraft) komp is. A Nizza s Korzika kztt 1996 ta kzleked vzsugrhajts komp (NGV) 70 km/ra sebessgre kpes. A Calais s Dover kztti tvolsgot a komp msfl ra alatt teszi meg. A legnagyobb gyorsjrat komphaj, a HSS (High Speedy Ship), 1995 oktberben lltotta szolglatba a Stena hajtrsasg az r-tengeren. A 120 m hossz ris katamarn meghajtsrl jszer megoldssal gondoskodtak, a replkn alkalmazott gzturbinkhoz hasonl, csak ppen vizet kilvell 4 turbinja 90 km/ra sebessgre tudja gyorstani a hajt. Halszhajk: Az emberisg lelmiszer-elltsa szempontjbl a halsz-hajk jelentsge korunkban sem cskkent. A korszer vonhls halszhajk ltalban 50-90 m hosszsgak. A tekintlyes mlysgbe nyl vonhl egyetlen meghzsval akr 100 t halat is zskmnyolhatnak. A halakat a hajtrben tallhat mlyhtkben troljk. Az 1960-as vekben megjelentek a nagy feldolgozhajk, amelyek rgtn fel is dolgozzk a zskmnyt. Tengeralattjrk: Az amerikai fggetlensgi hbor idejn, 1776-ban David Bushnell ptette az els, felszni hajk megtmadsra sznt 'Turtle' (teknsbka) nev bvrhajt. A hajtestben elhelyezked bvrnak (aki mindssze fl rt tlthetett a vz alatt) kzzel kellett forgatnia a hajcsavarokat. A ksrlet csdt mondott. A vilg leghresebb tengeralattjrja, a 'Nautilus' eredetileg csak Jules Verne regnyben ltezett, amg 1798-ban a francia flotta szmra meg nem plet a Fulton ltal tervezett hasonnev bvrhaj, amely azonban csak 2 rn t volt kpes a felszn al merlni. Nem kevs kudarc utn kt kivl francia hajtervez, Dupuy de Lome s Gustave Zd 1888-ban megptette az els valban mkdkpes tengeralattjrt, a 'Gymnote'-ot. A hajt 564 db akkumuktor s egy 55 lers villanymotor hajotta. Az els s a msodik vilghborban fleg a nmet flotta alkalmazott tengeralattjrkat. 1954-ben plt az USA els atomhajts tengeralattjrja, amely szintn a 'Nautilus' nevet viseli. 1960-ban az amerikai 'Triton' tengeralattjr a vz al merlve krlhajzta a Fldet. Az eredetileg katonai clokra kifejlesztett bvrhajk napjainkra mr a mlytengeri kutatsoknak is hasznos eszkzv vltak. Replgp-hordozk: Replgp els zben 1917-ben hajtott vgre fel- s leszllst menetben lv hadihaj, a brit haditengerszet 'Furious' nev cirkljnak fedlzetn. Az els anyahajkat az angolok s az amerikaiak ptettk, az 1920-as vekben. A msodik vilghbor harcaiban kzel 200 replgp-hordoz vett rszt. 1960-ban megplt az els atomhajts replgphordoz, az 'Enterprise'. A vilg legnagyobb anyahajja jelenleg az USA haditengerszetnek 'George Washington' nev replgp-hordozja. A 100 000 t vzkiszorts haj 333 m hossz, a hajtestbl oldalra kinyl felptmnyek hossza 71 m. kilencven lgi harcjrm befogadsra alkalmas. A jelenkor - mind meghajtsukat, mind ptsmdjukat, mind alkalmazsukat tekintve igen vltozatos kpet mutat - gphajtpusainak teljes kr felsorolsra nincs lehetsgnk. A jelenleg is foly - mr a jv hajzst felvillant - kutatsok s ksrletek alapjn annyit megllapthatunk, hogy az kori latin monds igazsga minden bizonnyal a harmadik vezredben is rvnyes marad: 'Navigare necesse est, vivere non' ('Hajzni kell, lni nem?'). |