Nyomtatás!
1. Nagy Imre első miniszterelnöksége: korrekció helyett
reform
|
J. V. Sztálin
| 1953-ban Sztálin halálát követően az új moszkvai vezetés
változtatásokat tervezett a külpolitikában. Tervbe vették a Jugoszláviával
megromlott kapcsolatok rendezését, az ország visszaterelését a szocialista
táborba, valamint a háború befejeződése óta húzódó német és osztrák kérdés
megoldását. Magyarország ezért vált fontossá, hiszen egyaránt határos volt
Jugoszláviával és Ausztriával, nem beszélve arról, hogy döntő szerepet
játszott Titóék megbélyegzésében. Jelentőségét emelte az évszázados közös
múlt Ausztriával.
1953 júniusában Moszkvába rendelték vezető kommunista magyar
politikusok egy csoportját. Berija vezetésével kíméletlenül bírálták az MDP
politikáját, ami robbanással fenyegető helyzetet teremtett az országban. A
részleges szovjet politikai irányváltáshoz szükséges biztos háttér
megteremtését, a gazdasági csőd elhárítását célozták az SZKP vezetőinek
javaslatai és a konkrét személyi változások, elsősorban Nagy
Imre kijelölése miniszterelnökké. A szovjet szándék nem a magyarországi
szocialista rendszer reformját célozta, hanem a fenyegető válság megoldását,
kezelését, nehogy bármilyen incidens megzavarja a tervezett óvatos külpolitikai
nyitást.
A szovjet politikai intervenciót kellően indokolta, hogy
az MDP néhány éves uralma a gazdasági összeomlás szélére juttatta az
országot, a különböző forrásokból érkező jelentések mind a feszültségek
fokozódásáról, fenyegető elégedetlenségről számoltak be. 1953-ra 20%-kal
csökkent a bérből élők reáljövedelme 1949-hez képest.
A Moszkvából hazatért vezetők a szovjet döntésről előbb az MDP Politikai Bizottságát tájékoztatták, amely természetesen
ezúttal is egyetértett az SZKP vonalával, és elhatározta a Központi
Vezetőség összehívását. A KV a szovjet útmutatás figyelembevételével
rendkívül kemény, részleteket is érintő, az igazi (magyarországi) felelősöket
megnevező határozatában ítélte el a párt addig követett politikáját, a
túlfeszített iparosítást (elsősorban a nehézipar irreális ütemű fejlesztését), a
mezőgazdaság elhanyagolását, kizsákmányolását és az erőszakos
szövetkezetesítést, melyek együttesen az életszínvonal nagyarányú romlását
idézték elő. Mindezt betetőzte a társadalom ellen folytatott háború, az
úgynevezett adminisztratív módszerek elharapózása, a tömegessé vált,
fékevesztett terror, az egész ország kiszolgáltatottsága néhány embernek, akik a
pártok, társadalmi szervek elsorvasztása után magát a kommunista pártot, a
Magyar Dolgozók Pártját, illetve annak vezető testületeit is politikai
látszatszerepre kényszerítették.
Rákosi azonban, miközben a bolsevik rítus szerint Moszkvában is
és idehaza is önkritikát gyakorolt, nem adta föl a küzdelmet, és az első
pillanattól mindent elkövetett hatalmának (és politikájának) restaurálása
érdekében. Noha a KV határozatát nem tudta megváltoztatni – hiszen ezzel nyíltan
szembefordult volna Moszkvával –, annyit sikerült elérnie, hogy azt ne közöljék
az újságokban, hanem helyette a Politikai Bizottságot bízzák meg párttájékoztató
elé kerülő szöveg megszerkesztésével. Így a politikáját és őt személy szerint is
megbíráló, elítélő párthatározat nem vált publikussá, ez viszont azt
eredményezte, hogy a lakosság az új irányvonalról az eddig megszokottól eltérően
nem a párttól, hanem az új miniszterelnöktől, Nagy Imrétől értesült, ami a
hagyományos kormányzati szerveknek a párthoz képest való erősödését,
önállóságának növekedését (de mindenképpen a teljes gyámság alól való
szabadulását) mutatta.
1953. július 4-én ült össze a májusban megválasztott
országgyűlés.
|
Rákosi Mátyás választási nagygyűlést tart a Kossuth Lajos
téren. 1953. május 10. (MTI
fotó) | Ekkor tartotta meg
miniszterelnöki expozéját Nagy Imre, és hirdette meg az új szakasz népbarát
politikáját.
Új volt a miniszterelnök személye – aki nem volt azonos a párt
első emberével –, új volt a beszéd tartalma, de formája, stílusa is élesen és
előnyösen elütött a funkcionáriusok egyhangú, jellegtelen
deklamációitól.
|
Nagy Imre ismerteti a
kormányprogramot. 1953. július 4. | Nagy Imre katasztrófával fenyegető helyzetben kényszerült elvállalni az
ország vezetését, olyan szituációban, amikor saját igazának hitén kívül egyedül
a Kreml általa kevéssé befolyásolható belátásában, jóindulatában, nyitásának
őszinteségében bízhatott. Nagy Imre nem készült a vezetés átvételére.
Áttekintése, ismerete a fennálló helyzetről csak korlátozott lehetett, hiszen
hiába volt tagja a Titkárságnak, hiába volt miniszterelnök-helyettes, az
információk hozzá is csak a „négyesfogat” által megszűrve-közvetítve jutottak
el. Ezt kiegészíthette a Moszkvában hallottakkal (és következtetéseivel), mindez
azonban kevés volt ahhoz, hogy a valós helyzetet felmérve átfogó, rendszeres
program alapján indítsa el az új kormányzat munkáját. Így kellett a Moszkvában
kapott útmutatás alapján meghoznia azokat az intézkedéseket, amelyek alkalmasak
lehettek a fenyegető katasztrófa elhárítására, és csak bizonyos fokú
stabilizáció után adódhatott lehetőség, menet közben, az átfogó
programalkotásra.
Nem sokáig bízhatott abban sem, hogy a párt vezetése és
apparátusa ugyanolyan lelkesen áll a Moszkvában elhatározott reformok mellé,
mint ő. Legfeljebb azt remélhette, hogy a személyi összetételében és
mentalitásában alig változott hatalmi gépezet a központi intézkedéseket
fegyelmezetten igyekszik majd végrehajtani, de azt már nem, hogy a megzavarodott
szervezet az új irány által szükségszerűen keltett zavarokat, ellentmondásokat
az ő szellemében akarja és tudja a saját szintjén korrigálni. Nem számíthatott a
lakosság aktív támogatására sem, hiszen minden társadalmi szervezet, valamint a
köz hangját hallatni (nem) tudó sajtó, rádió szigorúan a továbbra is Rákosi
vezette párt irányítása, ellenőrzése alatt maradt.
Mindezen kedvezőtlen előjeleken túl az új szakasz politikáját
már szinte születése pillanatában komoly támadások érték. Még a Központi
Vezetőség ülése alatt telefonon figyelmeztette Nagyot és Rákosit az nek egyik
tagja SZKP Elnökségének egyik tagja Vjacseszlav Molotov, hogy a
határozattervezet túlzásokat tartalmaz (a szöveget Rákosi juttatta el Moszkvába
végső figyelmeztetésképpen), mind az 1953-at megelőző időszak kritikája, mind az
ebből következő program tekintetében – ez adott alapot arra, hogy ne hozzák
nyilvánosságra. Alig néhány nappal Nagy Imre miniszterelnöki expozéját követően
ismét Moszkvába rendelték a magyar vezetőket, ahol tájékoztatták őket a Beriját
elítélő párthatározatról, amivel kapcsolatban Hruscsov megjegyezte, hogy
„leleplezéséhez sokban hozzájárult az a magatartása, ahogy a magyar kérdés
tárgyalásánál viselkedett”.
Miként Molotov június 28-i közbelépését, úgy ezt a moszkvai
eseményt is azonnal kamatoztatta a hatalom visszahódításáért indított
küzdelmében Rákosi, aki az új politika végrehajtásának
instruálása érdekében összehívott nagy-budapesti pártaktíván nyíltan hirdethette
meg ellenvéleményét, ami legitimálta a pártapparátus, valamint az állami és
gazdasági szervek ellenállását.
1. Nagy Imre első miniszterelnöksége:
korrekció helyett reform
Az új szakasz politikája alapvetően öt kérdés köré rendeződik.
Az első és legfontosabb a gazdaságirányítás súlypontjainak átrendezése volt. Az
eddig az iparnak, ipari beruházásoknak, ezen belül is elsősorban a nehéziparnak
abszolút prioritást biztosító gazdaságpolitika érvényét vesztette. Visszafogták,
mérsékelték a nehézipari beruházásokat, az ipar, nehézipar növekedésének ütemét,
és az így felszabaduló összegeket a fogyasztói iparba, lakásépítésre, a
mezőgazdaság fejlesztésére irányították át.
A felhalmozási alap átcsoportosítása, a (nehéz)ipar eddig
kiemelt szerepének radikális csökkentése az élet különböző területein számos
problémát okozott. Először is egyetemlegesen sértette az eddigi politikacsinálók
érdekeit, hiszen az ő tevékenységüket érvénytelenítette, annak eredményességét,
helyességét vonta kétségbe, sőt tagadta. A legérzékenyebben Gerő Ernőt, a
gazdaságirányítás eddigi birtokosát érintette ez az intézkedéscsomag, akinek a
támogatására, politikai szövetségére pedig Nagy Imrének Rákosival szemben
folytatott harcában nagy szüksége lett volna. Gerő Ernő 1954 elején mutatott is
hajlandóságot a Nagy Imrével való együttműködésre – annak reményében, hogy a két
küzdő fél mellett ő lehet majd a nevető harmadik, aki megszerzi, és újra egy
kézbe fogja a főhatalmat –, ám Nagy Imre tervei, főként kísérlete a Sztálin
(Dunai) Vasmű üzembehelyezésének elhalasztására óvatosabbá tették Gerő Ernőt,
akire ez időtől már csak kevéssé számíthatott.
Gerő Ernő mellett szembefordították Nagy Imrével az utóbbi
gazdaságpolitikai lépései mindazokat a funkcionáriusokat, akik helyi vagy
országos szinten a nehézipar további erőltetett fejlesztésében voltak
érdekeltek, vagy annak tudták magukat, legyenek gyárigazgatók vagy párttitkárok,
főmérnökök vagy tanácsi vezetők, avagy a központi apparátus hatalmasai. Hiszen a
rendszer a maga vazallusait minden szinten megfelelő javadalomban részesítette:
kiemelt fizetést, lakást, ellátást, társadalmi rangot kaptak, bejáratosak voltak
a helyi vagy országos fő hatalomhoz, ami lehetővé tette egyéni – akár személyes
– érdekeik érvényesítését. Természetesen amennyiben pozíciójuk (feudumuk)
veszített értékéből, úgy ők is alábbszálltak a ranglétrán, vagyis jól felismert
alapvető egzisztenciális érdekük volt az új szakasz rájuk vonatkozó lépéseinek
akadályozása, legalábbis lassítása. A gazdaságirányítókkal, az Országos
Tervhivatallal való ellentéte arra kényszerítette Nagy Imrét, hogy
megpróbálkozzon a döntés-előkészítés reformjával, azonban szándéka megtört a
Tervhivatal és az MDP Terv- és Pénzügyi Osztályának passzív
ellenállásán.
Mind Gerő, mind a fentebb körülírt csoport eredményesen
hivatkozhatott a változások során előálló gondokra, arra, hogy az elkezdett, de
abbahagyott beruházások állagának megőrzése ugyanannyi pénzt von el a
gazdaságtól, mint felépítésük, majd üzembe helyezésük, a majdan beinduló
termelés nyomán várható eredmények nélkül; a munkanélküliség fenyegető rémére,
ami elsősorban a szocializmus legfőbb társadalmi bázisát, a nagyipari
munkásságot, ezáltal a szocializmus felépítését veszélyezteti, valamint a
gazdasági szerkezetváltás során adódó sok-sok egyéb gondra, bajra, amit
megsokszorozott, hogy Nagy Imre megfelelő felkészülés, előzetes programalkotás
nélkül kényszerült a közelgő csődöt elhárító azonnali intézkedésekre.
Végül, de nem utolsósorban, legalább ennyire volt fontos, hogy
a (szocialista) nehézipar fejlesztésének viszonylagos visszafogása magának a
rendszernek a legitimációját gyengítette, hiszen a szocialista tervutasításos
rendszer fölényét a tőkés magángazdálkodással szemben éppen a nehézipar
fejlesztésében elért csillagászati eredményekkel vélték bizonyítani. Másrészt a
hatalom a klasszikus, nehézipari munkásságot hitte-hirdette a rendszer legfőbb
bázisának – kiemelt helyzetbe juttatva a vasasokat, kohászokat stb. –, és úgy
számított, hogy az ipar, nehézipar fejlesztésével nő arányuk, és ezzel a súlyuk
a társadalomban. Az új szakasz a szocializmus építését ezen a szinten is
lassította.
Nem véletlen tehát, hogy Nagy Imrének újra meg újra meg kellett
küzdenie mindazokkal az erőkkel, amelyek a nehézipar további erőltetett
fejlesztésében voltak érdekeltek. 1953 őszén az Országos Tervhivatal az 1954-es
terv vitájára készített előterjesztésben kimondatlanul, de azt az álláspontot
képviselte, hogy az 1953-as intézkedéseknek csak a gazdaság átmeneti korrekciója
volt az értelme, és a következő évtől, már 1954-ben vissza kell térni az eredeti
tervhez, gazdasági modellhez, vagyis az erőltetett iparosításhoz. Nagy Imrének
hosszú és kemény vita után sikerült elérnie, hogy a Központi Vezetőség 1953.
október 31-én a miniszterelnök szempontjait figyelembe véve módosította az
előterjesztést, és úgy határozott, hogy az 1953. év stratégiai váltást jelent a
magyar gazdaságban, ami nem korlátozódhat egy félévre, az ipar vonatkozásában
1954-ben az elért eredmények megszilárdítása a feladat, és a mezőgazdaság, az
élelemtermelés fellendítése az elsődleges.
Az új szakasz másik fontos elemét a mezőgazdaság fellendítését
célzó intézkedések alkották. Az iparirányítással ellentétben, ahol az új
politika is a régi formában (központi döntéshozás révén, központi utasítások
alakjában) jelentkezett, itt már bizonyos mértékig gazdasági szabályozók
segítségével, a közgazdasági ésszerűség érvényrejuttatásával is operált Nagy
Imre. A(z erőszakos) téeszszervezés leállítása, sőt a kilépés lehetővé tétele, a
műveletlenül hagyott földek kedvező bérletének lehetősége, a begyűjtési kvóta
leszállítása és hosszú távú szabályozása; az a mezőgazdaság hosszú távú
fejlesztését célzó program, amelyet egyetemi kollégái, tanítványai, az ország
legjobb mezőgazdasági szakemberei egybehívásával dolgozott ki, egyszerre
szolgálta a fennálló, akut válság megoldását, a jobb ellátást és egy hosszú távú
fejlődés biztos, az ország sajátosságaihoz igazodó megalapozását.
Nem véletlen, hogy az intézkedéseknek ezen csoportjával szemben
ugyanolyan éles ellenállás bontakozott ki, mint az ipar súlypontváltásával
szemben. Az információs rendszer már a miniszterelnöki programbeszéd
elhangzásának másnapján ontotta a fenyegető figyelmeztetéseket a falu
„lázadásáról”: örömtüzek gyúltak, virradatig ünnepelték Nagy Imrét, és még az is
előfordult a jelentéstevők szerint, hogy egy egész falu lerészegedett. A
központi szervek a pénz-áru viszony felborulásának, a paraszti magángazdaság
erősödésével a városok majdani éhezésének rémét vázolták fel; de folyamatosan
hivatkoztak arra is, hogy míg az új szakasz a nagyipari munkásság számára
hátrányos (munkahelyek megszűnése vagy legalábbis új munkahelyek alakításának
elmaradása), addig a korrekció azonnali haszonélvezője a parasztság, a
tulajdonos parasztság, ami a munkás-paraszt szövetség felborulásával, a
szocializmus társadalmi bázisának deformálódásával fenyeget. És hivatkoztak arra
is, hogy az agrárpolitika nem választható el a gazdaság egészétől, tehát a
magángazdaságok túlsúlya esetén nehezebb, bizonytalanabb az egész gazdaság
központi irányítása, és a falura nehezedő nyomás csökkenésével szűkül a
nehézipari beruházásokba áramoltatható pénz mennyisége.
A harmadik jelentős intézkedésegyüttes a lakosság
életszínvonalának emelését szolgálta. A megelőző korszak egyik
legmarkánsabb jellemzője a lakosság teherbíró képességét meghaladó mértékű
elvonás volt (az erőltetett gazdasági növekedés egyik fontos forrása): az egész
társadalom – noha nem egyenlő mértékű – megsarcolásával fedezték a beruházások,
a felduzzadt állami bürokrácia, a fegyveres erők és ezen belül a
rendőri-államvédelmi szervek költségeit. Nagy Imre az árleszállításokkal és
béremelésekkel, normarendezésekkel nem a pazarlás, a luxuskiadások előtt tette
szabaddá az utat, mindössze enyhített a (háborús éveket is beleszámítva) immár
több mint egy évtizede tartó „hét szűk esztendőn”. Nem arról volt tehát szó,
hogy – Rákosi szavajárása szerint – „megették volna az aranytojást tojó tyúkot”,
de arról sem, amit Kaganovics vágott 1954. májusban a magyar delegáció fejéhez:
„maguk nagyobb lábon élnek, mint amilyent a lehetőségeik megengednek. Hitelbe
építik a szocializmust”; mindössze annak felismeréséről, hogy egy kiéheztetett
országtól nem lehet komoly teljesítményt elvárni, a végsőkig gyötört,
szegényített lakosság nem lehet alkalmas bázisa a szocializmusnak. Nagy Imre
felismerte, hogy az elemi szükségleteit biztosítottnak tudó munkásság termelési
kedve és ennek nyomán eredménye is nagyobb lesz, vagyis hosszabb távon nagyobb
felhalmozást tesz lehetővé a lakosság bizonyos mértékig megnövelt
fogyasztása.
Az árleszállítások hatását ugyanakkor sok esetben mérsékelte a
termékek minőségének állandó, folyamatos romlása, továbbá hogy a kínálat csak
viszonylag nehézkesen szélesedett az új intézkedések hatására, és hogy noha
csökkent a hiánycikkek száma, az ellátás továbbra is számos kívánnivalót hagyott
maga után. A lakossági fogyasztás mértéke ugyan jelentősen, 1950-hez képest
mintegy 20 százalékkal növekedett 1954-re, ám még mindig elmaradt attól, amit a
nemzeti jövedelem ugyanezen idő alatt elért gyarapodása lehetővé tett volna.
Hasonlóan csak a legégetőbb gondok egy részének orvoslását eredményezhette volna
a kezdeményezett lakásépítési akció.
Az új szakasz politikájának talán legjelentősebb, de
mindenképpen a leglátványosabb intézkedéseit azok jelentették, amelyek a már-már
fékevesztett erőszakapparátus visszafogását, a társadalomra nehezedő nyomás
mérséklését célozták. A rendszer működésében politikai és gazdasági szempontból
egyaránt kulcsszerepet betöltő terror visszafogása nélkül hiteltelen lett volna
minden a lakosság javát szolgálóként meghirdetett intézkedés.
A közkegyelmi rendelkezések négy fő csoportba sorolhatók.
Egyfelől jelentős tömegek nyerték vissza szabadságukat, mentesültek különböző
pénzbüntetések kifizetése vagy akár a büntetett előélethez fűződő joghátrányok
alól. Másfelől a kormányzat felszámolt nem egy, a megelőző években
alkalmazott büntetési formát, intézményt: feloszlatta az internálótáborokat,
megszüntette a kitelepítést, a kényszerlakhely kijelölését stb. A
szabadulásokkal párhuzamosan merült fel egy idő után a meghurcoltak jogi és
erkölcsi rehabilitációja, ami szükségképpen vonta maga után a felelősség
megállapítását, hiszen amennyiben a börtönöket, internálótáborokat elhagyó
politikusok (elsőként és elsősorban a kommunisták) nem voltak vétkesek, akkor
azok a bűnösök, akik odajuttatták őket. A rehabilitációs eljárások azonban
igen nehezen indultak meg. Megvolt a szándék arra, hogy egyedül a már amúgy is
letartóztatásban lévő Péter Gáborra hárítsák a felelősséget az elkövetett
törvénytelenségekért. Ugyanakkor egyre szélesebb csoportok számára volt
egyértelmű, hogy Péter, akinek személyes felelősségét senki sem kérdőjelezte
meg, nem egyedül, nem a pártvezetéstől függetlenül irányította az ÁVH-t sem, de
hatásköre semmiképpen sem terjedt ki a bíróságok, az egész hatalmi gépezet
befolyásolására. Sokan emlékeztek még Rákosi kijelentéseire, amelyekben saját,
személyes ébersége érdemének nevezte a „Rajk-banda” népellenes tevékenységének
leleplezését. Nyilvánvaló volt, hogy a törvénytelenségekért az MDP legfelső
vezetése (sőt azon túl a szovjet politika is) felelős. A társadalom igazság
utáni vágya találkozott Nagy Imre politikai felismerésével. Túl azon, hogy a
miniszterelnök emberileg szükségét érezte a legfelső bűnös megnevezésének,
politikusként 1954 elejére feltétlenül fölismerte, hogy a júniusi politika
végrehajtásának legfőbb kerékkötője a párt első titkára, Rákosi Mátyás, aki az
elkövetett törvénysértéseknek is legfőbb felelőse. Vagyis az új szakasz
politikájának kibontakoztatása egyfelől szükségessé teszi Rákosi eltávolítását a
hatalomból, másfelől ez a lépés önmagában is az új szakasz egyik (ha nem a)
legjelentősebb eredménye lehet. 1954-től ezért került Nagy Imre politikájának
középpontjába a törvénysértések fölszámolásának, a rehabilitációk megindításának
és következetes végigvitelének a szorgalmazása. Hiszen mindez az elszenvedett
sérelmek orvoslásán, az igazság kimondásán túl nem egyedül azt eredményezhette,
hogy sikerül eltávolítania a hatalomból legfőbb politikai ellenfelét, de azt is,
hogy a börtönökből, táborokból szabadulók nemcsak igazának tanúivá, hanem
politikájának támaszaivá is válhatnak. Mindezen nyereség reményében pedig
megengedhetőnek tűnt a kockázat, ami abból származott, hogy az új szakasz
meghirdetése után a miniszterelnök hívévé szegődött, de a korábbi
törvénytelenségekért felelős Farkas Mihály is elfordul tőle.
Természetesen mindezeket nemcsak a miniszterelnök, hanem az
ellenfél, Rákosi is felismerte, és minden erejével azon volt, hogy
megakadályozza, mérsékelje a „múltban való vájkálást”, a „rehabilitáció
túlhajtását”. Helyzetét egyfelől nehezítette, hogy az SZKP vezetése is
ragaszkodott a törvénytelenül bebörtönzött kommunisták szabadon bocsátásához,
másfelől viszont megkönnyítette, hogy eredményesen hivatkozhatott arra, hogy a
miniszterelnök politikája aláássa a párt vezetőinek, sőt magának a pártnak a
tekintélyét, ami a szocialista rendszer magyarországi összeomlásának a veszélyét
veti fel. Segítette Rákosit, hogy az ÁVH továbbra is őrzött kivételes helyzete
révén lassíthatta, akadályozhatta a rehabilitációt, valamint az, hogy az eljáró
szervek továbbra is olyan vallomásokat szállítottak, amilyeneket a hatalom
elvárt, vagy amilyeneket a hatalom elvárásainak megfelelőnek tartottak, vagyis
sem Rákosi neve, sem a szovjet tanácsadók szerepe nem került elő, nem vált
bizonyítottá. Legnagyobb súllyal az esett latba, hogy a legfelső moszkvai
vezetés sem a felelősök nyilvánosság előtti felkutatását, hanem az elítéltek
szabadon engedését szorgalmazta, így ugyan ért el eredményeket Nagy Imre
akciója, számos kommunista politikus között szabadult és rehabilitálták is
például Kádár Jánost, azonban a rendszer legfontosabb perének, a Rajk-per
felülvizsgálatának a végére csak 1956-ban, szinte napokkal a forradalom kitörése
előtt került pont az újratemetéssel.
Mindezzel együtt a társadalomra nehezedő önkény enyhítése volt
az új szakasz legjelentősebb eredménye. Nagy Imre félreállítása után el lehetett
határozni a részleges visszatérést az 1953 előtti gazdaságpolitikához, újra
célul lehetett tűzni a gyors ütemű kollektivizálást, de nem sikerült
visszaállítani azt a légkört, amelyben mindent és mindenkit megült a félelem, a
rettegés. Szó sincs arról, hogy Nagy Imre fölszabadította a lakosságot. Szó sem
volt a szociáldemokratáktól jobbra álló politikusok szabadon engedéséről. Nagy
Imre miniszterelnökségének időszakában is ítéltek el ártatlanul embereket
politikai perekben, sőt éppen 1954-ben született meg az ítélet a magyar
szociáldemokraták egyik legnagyobb formátumú vezetője, Kéthly Anna ellen. De
felfeslett a terror mindent beborító szövedéke.
Végül az új szakasz intézkedéseinek utolsó, talán legkevesebb
eredményt hozó csoportját a hatalmi struktúra megújítására irányuló reformok,
elképzelések alkották. Nem véletlenül bélyegezték pártellenesnek Nagy Imrét 1955
januárjában Moszkvában, hiszen ha a szó eredeti értelmében a doktrinér,
elkötelezett, párthű kommunista politikus természetesen nem volt, nem is
lehetett pártellenes, elképzelései – rövid távon – mégis a párt ellenében
hatottak (volna), hogy ezek segítségével állítsa vissza a párt elvesztett
tekintélyét, biztosítsa hosszú távon a kommunista politika győzelmét.
1954-től Nagy Imre azon dolgozott, hogy intézményes, politikai
hátteret teremtsen az új szakasz politikájának. Ennek
lényeges eleme volt az MDP monolit uralmának megbontása, a kormányzati szervek
felszabadítása a párt gyámsága alól. Ezt célozta a Vas Zoltán irányításával
felállított Minisztertanács Titkársága és a Szántó Zoltán vezetése alatt életre
hívott Minisztertanács Tájékoztatási Hivatala. Utóbbi elsőrendű feladata lett
volna a közvetlen kapcsolat biztosítása a kormányzat és a sajtó, s ezen
keresztül a lakosság között a párt közvetítő szerepének kiiktatásával, de a
kormányzat hírforrásaként is működött. És ennek érdekében kívánta Nagy Imre
életre kelteni a népfrontot, hogy intézményi keretet biztosítson a
politizálásra, az ország életébe való beleszólásra a nem párttag tömegek
számára, vagyis az egypárti rendszeren belül valósított volna meg egy az érdekek
pluralitásának helyt adó kormányzati formát, egy viszonylagosan demokratikus
struktúrát. Rákosiék, felismerve ennek veszélyét, mindent elkövettek, hogy
megakadályozzák egy ilyen, széles tömegeknek politizálási lehetőséget biztosító
szervezet létrehozását. A vita elsősorban két kérdés körül kristályosodott ki,
és Nagy Imre mindkettőben vereséget szenvedett. Nem sikerült elérnie, hogy
személyek is tagjai lehessenek, vagyis a népfront kizárólag a párt által amúgy
is uralt (társadalmi) szervezetek összessége lett. Ugyancsak nem sikerült
részlegesen sem függetlenítenie a párt befolyása alól, vagyis vajmi kevéssé vált
alkalmassá olyan érdekek képviseletére, amelyeknek a párt nem nyújtott keretet.
Így pedig az 1954. október 23-án megalakuló Hazafias Népfront sem lehetett más,
több, mint elődje, tulajdonképpen nem képviselt semmit és senkit, fő feladata az
időről időre megtartott, senkit nem érdeklő választások lebonyolítása lett.
|
A Hazafias Népfront alakuló
kongresszusa 1954. október 23-án az Erkel Színházban (MTI
fotó) | Hasonlóan eredménytelen
volt Nagy Imre kísérlete az MDP III. kongresszusán a Központi Vezetőség és a
Politikai Bizottság személyi összetételének megváltoztatására 1954 májusában.
|
Az MDP III. Kongresszusa 1954. május 24-30.
Rákosi Mátyás beszámolóját tartja május 24-én. MTI
fotó | A KV-ba ugyan sikerült beválasztatnia Szántó Zoltánt, ám többi
jelöltje kibukott, ráadásul erősödött a Rákosi vezette Titkárság, amely ismét
kezdte a párt egyre nagyobb részét felügyelete alá vonni.
Az új szakasz intézkedései ugyan 1954 őszéig számos fontos
eredményt hoztak, ám egyetlen területen sem lehet áttörésről beszélni. A
reformlépéseket minden esetben sikerrel támadta – és gyengítette vagy legalább
veszélyeztette – a Rákosi mögé sorakozó csoport, így Nagy Imre politikája
természetesen nem elégíthette ki a változások moszkvai kezdeményezőit, hiszen a
vágyott rend helyett csak nagyobb lett a zavar. Ezt azonban hiba lenne pusztán
Rákosi ellenirányú törekvéseivel magyarázni.
A megalkotott rendeletekből, az elbuktatott szándékokból és a
miniszterelnök félreállítása után megírt szövegeiből egyértelmű, hogy Nagy
elképzelései lényegileg különböztek attól a szereptől, amit 1953-ban kiosztottak
rá Moszkvában. Míg a Kremlurai a változtatások révén nyugalmat akartak teremteni
Magyarországon, addig Nagy Imre a szocializmus, a szocializmus építésének valódi
reformját tűzte ki célul, ami azt jelentette, hogy szakítani kell mindazokkal a
hibákkal, amelyeket a legkülönbözőbb területeken elkövettek, vissza kell térni
oda, ahonnan a téves helyzetértékelés következtében a hazai viszonyoknak
megfelelő, az átmenet számára hosszabb időt biztosító politika útjáról letértek.
Vissza 1947–48-hoz, ahhoz az időhöz, amikor megnyilvánulási lehetőséget kaptak
különböző politikai érdekek, amikor elismerték a csak részben államosított
gazdaság keretein belül az egyénileg gazdálkodó parasztok, kisiparosok és
kiskereskedők jogát a magántulajdonhoz, amikor még nem kezdődtek meg a perek
stb. Amennyiben lett volna idő és alkalom e reformok megvalósítására, úgy
valóban stabilizálhatták volna az országot, átmenetileg azonban feltétlenül
destabilizáló hatásuk volt, amit Rákosi könnyen tudott Moszkvában a szocialista
építés elért eredményei feladásaként feltüntetni. Mivel Nagy Imrét már 1954
tavaszán is figyelmeztették a reformok elvárt határainak betartására,
várható volt, hogy a moszkvai igényeknek nem megfelelő politika előbb-utóbb a
Kreml szigorúbb fellépését fogja maga után vonni.
Nagy Imre ésaz új szakasz számára nem volt kedvező a nemzetközi
helyzet alakulása sem. Nem volt zökkenőmentes a szovjet–jugoszláv megbékülés,
ami csak 1955 májusában, Hruscsov belgrádi látogatásával hozott kézzelfogható
eredményt, de még inkább vargabetűkkel tarkított volt a szovjet–német viszony.
1954 őszén a nyugati nagyhatalmak helyreállították az NSZK szuverenitását,
egyidejűleg bevonták a Nyugat gazdasági-katonai rendszerébe (1955 májusában lett
az NSZK a NATO tagja). Eredménytelen volt tehát a szovjet kísérlet egy egységes,
demokratikus és semleges Németország megteremtésére, amit Moszkva nemcsak
kudarcként, hanem egyben fenyegetésként élt meg, ezért is került sor a megfelelő
válaszlépés megtételére, és hozták létre egyidejűleg a Varsói Szerződést.
|
Hegedüs András aláírja a Varsói
Szerződés alapokmányát Varsóban. 1955. május
14. |
A miniszterelnök politikájával való moszkvai elégedetlenséget
és a külpolitikai kudarcokat eredményesen használta ki az 1954 végén hosszabb
betegszabadságon a Szovjetunióban tartózkodó Rákosi, aki 1954 novemberének
legvégén tért vissza az országba, és a hozott információk birtokában azonnal
támadásba lendült. Az MDP Politikai Bizottságának
december 1-jén tartott ülésén tájékoztatta a vezetőséget a megváltozott szovjet
álláspontról, és el is érte, hogy a PB, noha még nem vonta vissza az 1953.
júniusi határozatot, de már a jobboldali elhajlást minősítette a fő veszélynek,
és megbélyegezte Nagy Imre politikáját. Rákosinak ez kevés volt. Ő nem Nagy Imre
fölé akart kerülni, hanem teljességgel ki akarta szorítani a közéletből
riválisát és annak politikáját. Ezért javasolta, hogy pártküldöttség utazzon
Moszkvába, amely a szovjetekkel megtárgyalhatná a magyar helyzetet. Nagy
ellenezte a konzultációt (amivel újabb érvet szolgáltatott Rákosi számára az ő
befeketítéséhez), ám azt megakadályozni nem tudta.
Noha a magyar pártvezetők részletesen kidolgozott programmal,
számos kérdéssel érkeztek Moszkvába, a tárgyalás forgatókönyvét a szovjetek
írták, őket pedig mindössze három dolog érdekelte. Az első – ez kapott a
legkisebb hangsúlyt a megbeszélésen – a magyar gazdaság állapota, amely továbbra
sem úgy alakult, ahogy azt a Kreml vezetői 1953 nyarán remélték. Ennél sokkal
súlyosabb gondnak tekintették Nagy Imrének az 1954. október 20-i Szabad Népben
megjelent írását, amelyben a miniszterelnök a párt demokratizálásáért szállt
síkra, ostorozva az egyszemélyes vezetésből fakadó hibákat, aktív, önálló
politizálásra szólítva föl a tagságot. Ezt Moszkvában a párt egysége ellen
irányuló frakciózás nyitányának tekintették, ami súlyos bűnnek számított.
Hasonlóan felháborította a szovjeteket Nagy hajthatatlansága. Vázolva a
magyarországi helyzetet, a miniszterelnök arra a megállapításra jutott, hogy az
új szakasz kívánalmainak megfelelően nem tud együtt dolgozni a párt első
titkárával, Rákosival – ami igaz is volt. Állásfoglalásával Nagy Rákosi
menesztésére tett javaslatot, ez pedig az SZKP Elnökségének illetékességi körébe
való beavatkozás volt.
Mindezek ellenére Hruscsov nem ajánlott teljes szakítást az
1953-as programmal, mindössze azt sürgette, hogy legyen végre rend
Magyarországon. Számolják fel a gazdaság válságát, de úgy, hogy a szocializmus
érdekei átmenetileg se csorbuljanak, ne bomoljanak föl a mezőgazdasági
szövetkezetek, és ne csökkenjenek a hadiipari (vagyis egyben nehézipari)
beruházások. Utóbbi a gazdasági élet alapja, előbbi pedig a munkás-paraszt
szövetség létezésének legfőbb garanciája. Legyen teljes egység az MDP élén,
Rákosi vezető szerepét vissza kell állítani, de „ Nagy elvtárs tekintélyét is
meg kell őrizni”. Hruscsov tehát felkínálta a lehetőséget Nagy számára, hogy
elismerve és elítélve hibáit csatlakozzon a régi-új politikához, ebben az
esetben, ha nem is az első vonalban, de jelen maradhat a politikai életben.
2. Restaurációs kísérlet az új feltételek
között
Moszkvából hazatérve azonban sem Nagy, sem Rákosinem tartotta
magát a kapott útmutatáshoz. Rákosi nem elégedett meg a miniszterelnök fölött
aratott győzelmével, ellenfelét végleg és teljesen meg akarta politikailag
semmisíteni. E szándékát megkönnyítette, hogy Nagy Imre a bolsevik fegyelem
íratlan szabályait felrúgva nem fogadta el vita nélkül a moszkvai bírálatot,
hanem megkísérelte az új szakasz egyes elemeit megmenteni, a helyzetet legalább
részben ellenőrzése alatt tartani. Nem volt hajlandó nyilvános önkritikát
gyakorolva, szó nélkül az új elvárások mellé sorolni. De a szovjet kritika mögé
felsorakozott MDP PB Rákosi vezényletével elítélte Nagy Imrét, és a moszkvai
igényeket teljesen kielégítő határozati javaslat kidolgozásához látott
hozzá.
De 1955-ben már nem lehetett ott és úgy folytatni az ország
irányítását, ahol és ahogy 1953-ban Rákosiék abbahagyni kényszerültek. Ehhez sem
a külső, sem a belső feltételek nem voltak adottak. Igaz ugyan, hogy a szovjet
külpolitikai nyitást súlyos kudarcok is érték, mindazonáltal a nemzetközi
enyhülés folytatódott, a nagyhatalmak még 1955-ben tárgyalóasztalhoz ültek
Genfben – a potsdami tárgyalások után első alkalommal képviseltették magukat
legfelső szinten –, és még ősszel felvette a diplomáciai kapcsolatokat a
Szovjetunió az NSZK-val, továbbá sor került az osztrák államszerződés
aláírására: Ausztria semleges állam lett, a szovjet csapatok pedig elhagyták az
országot. Nem lehetett figyelmen kívül hagyni, hogy Hruscsov, ha néha óvatosan
lavírozva, máskor pedig pillanatnyi benyomásainak engedve, de mégis a sztálini
rendszer egyes kinövéseinek lemetszésén munkálkodik.
Nagy Imre reformjai után azonban más volt az ország is,
amelynek élére Rákosi visszakerült. Hiába nem volt hajlandó Nagy az önkritikára,
félreállítani sem volt egyszerű, ennél radikálisabb, 1953 előtt még kézenfekvő
megoldásokról nem is beszélve. Az amnesztiák, a megkezdett rehabilitációk után
alig egy évvel már lehetetlen volt a miniszterelnök elítélése és bebörtönzése,
noha ennek lehetősége is felmerült, de még azonnali leváltásának sem voltak meg
a feltételei. Noha a KV 1955. márciusi határozata elítélte és megbélyegezte Nagy
Imre politikáját, különböző bel- és külpolitikai okokra tekintettel Rákosi
április közepéig kénytelen volt megelégedni azzal, hogy Nagyot – valós
betegségének ürügyén – teljesen elszigetelte, szinte házi őrizetben tartotta.
Csak három hónappal a moszkvai tárgyalások után fosztották meg előbb a pártban
viselt tisztségeitől, majd a miniszterelnökségtől (utódja Hegedüs András lett)
és egyéb pozícióitól, köztük még akadémiai tagságától is. A pártból való
kizárására pedig még később, 1955 decemberében került csak sor, míg a Nagy
Imre-kérdést, vagyis az általa képviselt politikai törekvések maradéktalan
felszámolását a forradalom kitöréséig sem sikerült megoldani. Igazának tudatában
az elvi tisztázást leginkább a háttérbe szorított miniszterelnök szorgalmazta,
mindegyre írogatva tiltakozó memorandumait és vitairatait a magyar és szovjet
pártvezetésnek (ezeket politikájának követői szűkebb körben is
terjesztették).
Ebben Nagy kitartásán, elvi szilárdságán túl óriási szerepe
volt az új szakasz eredményeképpen megváltozott légkörnek, valamint annak, hogy
a miniszterelnök körül már 1954 végén egyre jobban körvonalazható tábor kezdett
kialakulni. Még az új szakasz kezdetén, 1953. október 23-án tartottak vitát az
Írószövetségben, ahol az előző hetekben a falvakban járt írók adták elő nagy
vitát kavaró beszámolójukat arról, hogy milyen rombolást eredményezett az MDP
parasztpolitikája. Ez alkalommal Kuczka Péter állt ki legélesebben a kormány, az
új politikai irány mellett. 1954-ben, a szabadítások és a meginduló
rehabilitáció következtében egyre szélesebb (párt)értelmiségi csoportok jutottak
mély lelkiismereti válságba, amikor szembesültek az általuk szolgálni hitt
eszmények és a valóság közötti szakadékkal. A krízist követő szigorú önvizsgálat
a magyar írók javát az új politikai vonal elkötelezett hívévé tette, és már 1953
őszétől egymás után jelentek meg a valóságos helyzetet feltáró, önkritikus művek
az Irodalmi Újságban Csoóri Sándor, Devecseri Gábor, Kuczka Péter, Örkény
István, majd mások tollából is. 1954-re valóságos kis csapat kezdett Nagy köré
szerveződni, részint volt kollégái és diákjai közül, akiknek a segítségével a
mezőgazdaság gyökeres reformját igyekezett kidolgozni, részint politikusokból és
írókból, újságírókból. Ez a pártellenzékinek nevezett csoport a miniszterelnök
bukása után is kitartott az új szakasz politikája mellett, vállalva adott
esetben az ezzel járó támadásokat is. De Rákosiék nem voltak képesek
visszaidézni az 1953 előtti terror légkörét, a hivatalos vonal ellen lázadók
büntetése összehasonlíthatatlan a klasszikus ötvenes években alkalmazott
módszerekkel.
Ugyancsak 1954 folyamán egyre szélesebb támogatást kapott Nagy
Imre politikája a magyar sajtóban is. Október végén a Szabad Nép
szerkesztőségének taggyűlése viharos vita után foglalt állást az új szakasz
mellett, egyben az annak érvényesülését akadályozó, visszahúzó erők, a lap
vezetői, valamint Gerő Ernő és Farkasellen. Novembertől a Hazafias Népfront
lapjává vált Magyar Nemzet szerkesztőbizottságában Gimes Miklós, majd később
Losonczy Géza szálltak síkra a szocializmus reformja mellett.
Nagy Imre félreállítása után ugyan egymás után érték retorziók
a politikája mellé felsorakozottakat: leváltották az Irodalmi Újság
főszerkesztőjét, Molnár Miklóst, egymást érték a tisztogatások a Szabad Népnél,
ahonnan még 1954 végén távozni kényszerült Kende Péter és Lőcsei Pál, majd 1955
áprilisában eltávolították többekkel együtt Méray Tibort. De hiába volt minden,
az újságírók elmentek, de a kritikus szellem maradt, a sajtót nem lehetett többé
az 1953-at megelőzően rá kiosztott szerepre kényszeríteni. És miközben a
restaurálódó rákosista hatalom megkísérelte kiűzni ellenfeleit a magyar
közéletből, a reformtábor tovább erősödött. 1955 januárjában megnyílt az
értelmiség Kossuth Klubja Budapesten, ott alakult meg március 25-én a DISZ
Petőfi Köre, melynek titkára Tánczos Gábor lett. A Kör ugyan az SZKP XX.
kongresszusáig nem játszott jelentős szerepet, azt követően azonban az igaz szó
erejével, a hibák és bűnök őszinte feltárásával, nyilvános megvitatásával a
forradalmi követelések egyik legfontosabb erjesztőjévé, egységesítőjévé
nőtt.
És ha nem is a Nagy Imre által elképzelt és tervezett ütemben,
de folytak tovább a szabadítások. A kelet-európai koncepciós perekben
kulcsszerepre kényszerített N. H. Field rehabilitációja lavinát indított el,
egymás után omlottak össze az ő tanúvallomásaira is felépített hamis vádak. Ez
Magyarországon leginkább a Rajk-per felülvizsgálatát sürgette, az azonban –
Rákosi abban vállalt szerepe miatt – továbbra is tabu volt. De még 1954 végén
kiszabadult Kéthly Anna, majd 1955-ben a MAORT-perben elítélt Papp Simon, a
börtönből házi őrizetbe került Mindszenty József bíboros, majd Grősz József
kalocsai érsek, és novemberben 1200 a Szovjetunióban elítélt társával együtt
hazatért Kovács Béla, a kisgazdapárt egykori főtitkára. Az elítélt kommunistákat
követően egymás után kerültek szabadlábra vagy könnyebb körülmények közé a nem
kommunista politikusok és a gazdasági perek elítéltjei.
|
Az SZKP XX. Kongresszusa 1956.
február 14-25. | Az SZKP XX.
kongresszusa fordulópont volt az SZKP és a nemzetközi kommunista mozgalom
politikájában és ideológiájában. A harmadik világháború elkerülhetetlenségét
hirdető dogma elejtése, a békés egymás mellett élés meghirdetése új feladatokat
rótt a Szovjetunió és a csatlós országok vezetőire. sztálin bűneit feltáró,
leleplező titkos beszéde – jóllehet több mint harminc évig nem került széles
nyilvánosság elé, mégis – azonnal egyre szélesebb körben terjedt el, miután
felolvasták egyes kiemelt pártvezetők előtt, és megerősítette igazukban azokat,
akik eddig is szemben álltak a sztálinizmussal, de megroppantotta azokat is,
akik megkíséreltek változatlanul kitartani mellette.
A XX. kongresszus megoldhatatlan feladatok elé állította a
változatlan személyi összetételű magyar pártvezetést. Rákosinak kellett a
magyarországi desztalinizáció élére állnia, idehaza neki kellett feltárnia,
lelepleznie a múlt hibáit, bűneit és azok elkövetőit, elsősorban saját magát,
miközben ügyelnie kellett arra, hogy a párt első emberének (neki magának) a
tekintélye semmiképpen se csorbuljon. Nehezen elképzelhető, hogyan gondolhatták
a Kreml urai, hogy ez a feladat teljesíthető, de 1956 nyaráig egyenlő
intenzitással szorgalmazták Magyarországon a desztalinizáció legalapvetőbb
lépéseinek megtételét, vagyis a XX. kongresszus határozatainak megvalósítását,
miközben ragaszkodtak a pártvezetés változatlan összetételéhez, elsősorban
Rákosihoz. Az elkövetett törvénytelenségekért felelős személyt kellett találni,
a szovjetek és a rendszer igazolása érdekében. Már 1953-ban mutatkozott szándék
arra, hogy a felelősséget egyetemlegesen az amúgy is letartóztatásban lévő Péter
Gáborra hárítsák. Ennek eredménytelensége után került előtérbe – már Nagy Imre
elmozdítása után – Farkas Mihály, akit e szerepre valóságos felelősségén túl
kiválóan alkalmassá tett az a körülmény is, hogy 1953-ban Nagy Imréhez
csatlakozott, így az ő meghurcolása figyelmeztetés is lehetett az apparátus
számára, ami jelezte volna, hogy azoknak, akik töretlen hűséggel kitartanak a
vezér mellett, nem eshetik bántódásuk. Hamarosan kiderült azonban, hogy Farkas
Mihály is kevés erre a szerepre. Már a XX. kongresszus előtt fölvetette egy
párttaggyűlésen Szilágyi József Rákosi személyes felelősségét, majd 1956
márciusában a Budapest XIII. kerületi aktívaülésen Litván György tanár követelte
a jelen lévő Rákosi lemondását.
A szovjetek azonban több okból kifolyólag is kitartóan
ragaszkodtak Rákosi személyéhez. Egyfelől úgy értékelték, hogy a folyamatos
személycserék tovább destabilizálják a vezetést, az országot, az 1953 óta
bekövetkezett váltások már éppen elég nehézséget okoztak a pártnak, vagyis
amennyiben lehetséges, kerülni kell a változtatást a magyar pártvezetés élén.
Másfelől személyét garanciának tekintették arra, hogy Magyarországon nem kerül
sor (önálló) reformpolitikára, ami sértené a szovjet vezetés érdekeit. Végül nem
találtak Magyarországon olyan személyt, aki egyaránt megfelelt volna a szovjet
elvárásoknak és a magyar viszonyoknak. Amikor 1956 júliusában végképp
tarthatatlanná vált Rákosi az első titkár pozíciójában, magyar részről két
lehetséges utód merült fel, ám mindkettővel szemben komoly kifogások voltak.
Kádár János ugyan megjárta Rákosi börtönét, ez a magyar közvélemény előtt
növelte hitelét, de Hruscsovék szemében inkább ellenérv volt az első titkárrá
választása körüli vitában. Rontotta helyzetét, hogy ő is részes volt Rajk
elítéltetésében és kivégzésében, ha nem is olyan mértékben, mint Rákosi, és
személye ellen szóltak az 1945 előtti politikai tevékenységét ért bírálatok,
elsősorban a KMP 1943-as likvidálásában játszott szerepe miatt. Nagy súllyal
esett a latba, hogy jelölését a PB tagjai közé korábban Nagy Imre szorgalmazta,
vagyis megválasztása engedmény(nek tűnhet) a jobboldal számára. A másik jelölt
Gerő Ernő volt (végül ő lett Rákosi utódja), de mindenki tisztán látta, hogy ő
nem lehet megoldás, hiszen mindvégig a legfelső vezetés része volt, lényegileg
nem különbözött Rákositól, és személyével legalább olyan élesen állt szemben az
egész társadalom. Az utódlás nehézségét jelzi, hogy fölmerült: ne válasszanak
első titkárt, hanem a PB tagjai felváltva elnököljenek az üléseken.
Miközben azonban a szovjetek nem láttak lehetőséget Rákosi
leváltására, az MDP első titkára nemcsak a magyarországi desztalinizációt
akadályozta, hanem a Szovjetunió új külpolitikáját is. 1955-ben ugyan Belgrádban
sor került a történelmi kibékülésre, ezt azonban követnie kellett volna a
csatlós országok megbékélésének is. A szovjet elvárás ismeretében Rákosiban meg
is volt erre a készség, noha a mundér becsületének védelmében egyetlen alkalmat
sem szalasztott el a jugoszláv politika bírálatára. Tito azonban nem volt
hajlandó megfelelő feltételek és garanciák nélkül megbékélni a magyarokkal, ami
hozzájárult ahhoz, hogy csak félsikert eredményezett a szovjet külpolitika:
megszűnt ugyan az éles szembenállás a jugoszlávokkal, de nem sikerült őket
visszaterelni a táborba.
3. A reformtábor szélesedése – a hatalom
gyengülése
A XX. kongresszust követően megélénkültek Magyarországon a
reformokat követelő erők. A párton belül is egyre szélesebb csoportok akartak
valódi változást, a párt gyökeres megújulását, és nemcsak Budapesten. A vidék
megmozdulását segítette, hogy Nagy Imrekövetői közül többeket vidékre száműztek
büntetésül, így került például Győr megyébe, a megyei ügyészség élére Kéri
József, aki Nagy miniszterelnöksége idején a Minisztertanács pártszervezetének
titkára volt. Mivel ezeket a személyeket sikerült a fővárosból eltávolítani, így
valamelyest gyengült az ottani nyomás, ugyanakkor komoly erjesztőivé váltak a
vidék reformok mellé való felsorakoztatásának.
Ebben az időszakban a Petőfi Kör megélénkülő tevékenysége adott
új irányt és tartalmat a rákosista rend elleni küzdelemnek. Néhány héttel a XX.
kongresszust követően a Kör már megtartotta első valóban nagyobb szabású és a
jövő felé mutató rendezvényét, az egykori MEFESZ-vezetők baráti találkozóját a
Kossuth Klubban. A májustól egymást követő szakmai vitákon mind szélesebb
hallgatóság előtt egyre kényesebb kérdéseket feszegettek a felszólalók és
hallgatóság. Újra nyilvánosság előtt kaptak szót az elmúlt években félreállított
történészek (Kosáry Domokos), filozófusok (Lukács György és tanítványai),
megtörtént a NÉKOSZ társadalmi rehabilitációja. A június 18-án a Magyar
Néphadsereg Központi Tiszti Házában megtartott vitán Rajk Lászlóné a hallgatóság
nyilvánossága előtt követelte férje, Ujhelyi Szilárd pedig az egész magyar
társadalom rehabilitációját. Az alig egy hét múlva megtartott sajtóvitán
elhangzott felszólalásában Déry Tibor a társadalmi bajokat a rendszer
szerkezetéből eredeztette, és a gyökerekig hatoló átalakítás szükségességét
vetette föl. Losonczy Géza az ülés nyilvánossága előtt kért bocsánatot
korábban elkövetett bűneiért, a közönség pedig tüntetően követelte Nagy Imre
visszatérését a hatalomba. Andropov Moszkvába küldött jelentésében a vitát
helyesen jellemezve úgy tájékoztatott, hogy az „lényegét tekintve a pártvezetés
elleni tüntetéssé fajult”. Mindez már túlment a hatalom tűréshatárán – különös
tekintettel arra, hogy a szervezők a következő ülés tárgyául a törvényesség
megvitatását szánták –, és az MDP KV június 30-iki ülése elítélte a Petőfi köri
vitákat, ami azok szüneteltetését eredményezte.
Forrás:Sulinet |